بند مربوط به مرمت اماکن تاریخی به کمیسیون تلفیق ارجاع شد

با تصویب مجلس شورای اسلامی، بندی از لایحه برنامه هفتم توسعه به کمیسیون تلفیق ارجاع شد که در آن سازوکاری برای توسعه و مرمت اماکن تاریخی از طریق دریافت کمک‌های مردمی پیش‌بینی شده بود.

به‌گزارش میراث‌آریا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح امروز یکشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۲ و در ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه بندهای (ح)، (چ) و (خ) را بررسی کردند؛ این بندها برای رفع ابهام به کمیسیون تلفیق ارجاع شد.

در بند (ح) آمده است: «وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مکلف است، کمک‌های مردمی و کمک اشخاص حقوقی و حقیقی و همچنین درآمد اماکن و محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها و درآمد حاصل از فروش محصولات صنایع‌دستی و هنرهای سنتی تولیدشده در کارگاه‌های دولتی را به حسابی که نزد خزانه‌داری کل کشور افتتاح می‌شود، واریز کند.

صددرصد وجوه حاصله در اختیار وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی قرار می گیرد تا با رعایت بند (د) ماده ۲۸ قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) برای اداره، توسعه و مرمت همان اماکن و کارگاه‌ها هزینه شود.»

همچنین در بند (چ) ماده ۸۳ که به کمیسیون تلفیق ارجاع شد، آمده است «به‌منظور تسهیل، تشویق و ایجاد مدیریت یکپارچه و متمرکز و تسریع در توسعه سرمایه‌گذاری بخش گردشگری ساحلی و دریایی توسط بخش‌های خصوصی و تعاونی، تمامی تصمیم‌گیری‌ها برای اجرای طرح‌های گردشگری اعم از صدور مجوز از طریق درگاه ملی مجوزهای کسب و کار، پاسخ استعلامات، نحوه، فرآیند و قراردادهای واگذاری عرصه ساحلی و پهنه دریایی، استفاده از اسکله‌های موجود برای کاربری ترکیبی گردشگری یا مسافری، به شورای متشکل از استانداران استان‌های ساحلی (رئیس)، ادارات کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی (دبیر)، ادارات کل راه و شهرسازی، منابع طبیعی و آبخیزداری، بنادر و دریانوردی و محیط زیست استان تفویض می‌شود. تمامی مقررات مغایر با مصوبات شورا در طول دوره اجرای برنامه ملغی‌االاثر می‌شود. آیین‌نامه اجرایی این بند با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

در بند ارجاعی (خ) ماده ۸۳ به کمیسیون تلفیق نیز آمده است: «دولت موظف است با همکاری وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، جهاد کشاورزی، دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و معاونت حقوقی رئیس جمهوری، نسبت به جبران حقوق مالکانه مردم و اعطای اراضی معوض به مالکان املاک واقع در عرصه و حریم آثار ملی که با محدودیت یا کاهش ارزش املاک مواجه شده‌اند، تا پایان سال اول برنامه، اقدام کند. آیین‌نامه اجرایی این بند با پیشنهاد وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی حداکثر ظرف سه ماه پس از لازم‌الاجرا شدن این قانون تهیه و به‌ تصویب هیأت وزیران می‌رسد.»

انتهای پیام/

کد خبر 1402073001905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha