رشد صادرات چرم دوزی مستلزم حمایت مسئولان است

مصطفی گنجی هنرمند صنایع دستی گفت: زمینه های حمایت از تولیدات چرم دست دوز قابلیت صادرات و کمک به رشد اقتصاد را در کشور دارد.

به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، مصطفی گنجی هنرمند صنایع‌دستی استان مرکزی که ۳ نشان ملی این حوزه را کسب کرده است، گفت: هنر چرم‌دوزی یکی از شاخه‌های صنایع‌دستی است که هنرمند آن را در دستان پرذوقش تبدیل به کالاهای مختلف می کند.
او افزود: از آنجا که ایرانیان جزو نخستین تولیدکنندگان چرم در دنیا شناخته شده‌اند دور از انتظار نیست که در هنر چرم‌دوزی هم سخنان زیادی در این صنعت داشته باشند.
گنجی در رابطه با چگونگی ورود به این رشته هنری گفت: چرم‌دوزی را تنها به شکل مجازی آموزش دیدم و با خرید ابزار چرم از روی علاقه و به شکل تفننی کار را شروع کردم.
او تصریح کرد: این نوع از صنایع‌دستی ترکیبی از خلاقیت و تمرکز ذهن با هنر دست است؛ علاوه بر زیبایی و جذابیت، اشتغال‌آفرینی و درآمدزایی قابل توجهی را نیز برای فعالان این حوزه به دنبال دارد.
این هنرمند دارای نشان ملی ادامه داد: فضای مجازی کمک زیادی به معرفی کیف‌های دست دوز من کرده است.
گنجی برگزاری کلاس‌های آموزشی را زمینه‌ساز جلب اعتماد بیشتر مردم عنوان کرد که سفارشات کار و فروش بیشتر را در پی داشت.
او اظهار کرد: شیوع کرونا دنیا را در مسیر جدیدی قرار داد و اهمیت فضای مجازی را دو چندان کرد. با این اتفاق؛ آموزش‌ها هم از حالت حضوری خارج شده و به سمت فضای مجازی هدایت شد که من هم پکیج‌های آموزشی را در همین فضا به علاقمه ندان و هنرجویان عرضه کردم. نخستین این آموزش‌ها الگوسازی و پس از آن پرداخت لبه بود که با استقبال کم‌نظیری مواجه شد.
این هنرمند صنایع دستی بیان کرد: هم اکنون حدود ۷هزار هنرجو از این آموزش‌ها استفاده می‌کنند و ۶۰ نفر هم پس از فراگیری این دوره‌ها وارد بازار کار شده و کارگاهی برای تولید محصولات چرم دست دوز راه‌اندازی کرده‌اند .
گنجی با اشاره به اینکه کارآفرینی در چندسال می تواند  راهی را برای درآمدزایی و استقلال مالی فرد کارآفرین بگشاید.
او راه‌اندازی نخستین کارخانه چرم‌دست دوز کشور با سرمایه شخصی را یکی از مهمترین اهداف خود دانست تا بدین وسیله زمینه های اشتغالزایی بیشتری برای جوانان علاقه مند و مستعد در این رشته فراهم شود.
این هنرمند صنایع دستی در ادامه سخنان خود در ارتباط با حمایت‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: با تشویق‌های مسئولان این  اداره‌کل، نشان ملی چرم دوزی را دریافت کردم و پس از آن زمینه‌های برگزاری کلاس‌های آموزشی فراهم شد، علاوه برآن؛ جا و مکانی به صورت رایگان برای ادامه فعالیت در اختیارم قرار گرفت و همچنین تحت پوشش بیمه هنرمندان واقع شدم.
گنجی خاطرنشان کرد: البته این حمایت‌ها شامل حال هنرمندانی می‌شود که توانمندی خود را به اثبات برسانند و کارآفرینی کنند، تولیدات با کیفیت بالا ارائه کنند و نشان ملی دریافت کنند.  
هنرمند چرم دوز استان تصریح کرد: متأسفانه هنوز هنر و هنرمند در کشور ما به جایگاه واقعی خود دست پیدا نکرده و مسئولان کشوری که از استان بازدید می‌کنند حمایت قابل توجهی نداشته‌ و به تشویق‌های کلامی بسنده کرده‌اند، اما متولیان اداره‌کل میراث فرهنگی استان در حد توان و بضاعت خود از هیچ حمایتی دریغ نکرده اند.
او تأکید کرد: در صورت رفع معضلات، امکان افزایش صادرات تولیدات هنری همچون محصولات چرم‌دوزی هم وجود دارد که حاصل آن معرفی هنر ایرانیان به جهانیان و رونق درآمدزایی و اقتصاد است.
گنجی در پایان به افرادی که به این هنر و این رشته از صنایع‌دستی علاقه‌مند هستند، توصیه کرد: نیازسنجی بازار را سرلوحه تولیدات خود قرار دهند، از مواد اولیه باکیفیت استفاده کنند و مشتریان را توجیه کنند که در ازای محصول مرغوب، رقم واقعی آن را دریافت می‌کنند و بی‌شک سفارش‌دهندگان نیز این موضوع را می‌پذیرند، علاوه براین؛ در کنار تولید محصولات هنری می‌توانند به آموزش و همچنین فروش ابزار کار بپردازند و از این طریق نیز کسب درآمد داشته باشند و مهمتر از همه اینکه هرگز از ادامه کار ناامید و دلسرد نشوند.
این هنرمند ایده‌پردازی، خلاقیت و نوآوری را در هنر به ویژه چرم دوزی یک ضرورت دانست که می‌تواند هم مشتریان قدیم را حفظ کند و هم مشتریان جدید جذب کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402073001921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha