حلقه مفقوده هنرهای سنتی حفظ آداب معنوی است

معاون صنایع‌دستی استان مرکزی گفت: هنرهای سنتی ایران هنری بدیع و نوآور است که ریشه این هنر در تجلیات باطنی هنرمند مشهود بوده و جوهر آن برگرفته از مبدا وحیانی و دارای صورتی متناسب با آن گوهر است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، قاسم کاظمی در همایش گرامی داشت هفته پژوهش  روز  14 آذر 1402 با تبریک این هفته گفت: حلقه مفقوده هنرهای سنتی حفظ آداب معنوی است و با حفظ آداب معنوی، نسل به نسل منتقل می‌شود.

معاون صنایع‌دستی استان مرکزی از لزوم توجه نسل جوان به هنرهای سنتی و استفاده از نمادهای سنتی در محیط زندگی سخن گفت و تاکید کرد: از این طریق این هنرهای اصیل نسل به نسل منتقل و ماندگار می‌شود.

کاظمی با بیان اینکه هنرهای سنتی اصیل ایرانی با آداب معنوی مانوس است، افزود: پیوند معنویت و ادبیات با هنرهای سنتی یک پیوند ناگسستنی است و معنویت اثر این هنرها را چندین برابر می‌کند.

او با اشاره به اینکه در حوزه نمایش‌های سنتی، تعزیه یکی از مهمترین نمایش‌های آیینی ثبت شده در کشور است، تصریح کرد: در بخش‌ نمایش‌های سنتی، تعزیه کاملا رمز است و تکیه زاغرم در شهر تفرش یکی از قطب تعزیه در کشور  است. 

معاون صنایع دستی استان مرکزی گفت: در حوزه معماری سنتی نیز یکی از مهمترین بخش هنرهای سنتی ایران است، در حوزه کتابت و نگارگری در رشته به نام تذهیب، نقش و نگارهای اسلیمی که دور تا دور خوشنویسی ها دیده می شود، وجود دارد که به اعتقاد من تذهیب یعنی تهذیب نفس، که می تواند نفس را تذهیب و نگهداری کند.

انتهای پیام/

کد خبر 1402091500791

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha