احیای نقوش ۸ هزار ساله ایرانی روی سفال 

کارشناس ارشد باستان شناسی گفت: پیشینه سفال در تاریخ فلات ایران هشت هزار سال است و برای نخستین بار هشت هزار سفال ایران را بازآفرینی کردم.

نرگس ممبینی،‌ کارشناس ارشد باستان شناسی در گفت وگو با خبرنگار میراث آریا گفت: فعالیت من باز آفرینی نقوش‌باستانی است و این نقوش را انسان‌های فلات ایران در پیش از تاریخ ایران با توجه به زیست بومی که در آن زندگی می کردند و تمام عناصری که در طبیعت بود با نقاشی ساده به صورت تخت بر روی سفال ها ایجاد می کردند.

این هنرمند با بیان این که ظروفی قابلیت مصرفی پیدا می کنند که باید لعابی از جنس سیلیس داشته باشد، گفت: این ظروف را در کوره پخت می‌کنیم که خروجی آن ظروف زیبا با نقوش باستانی و سنتی فلات ایران اقلام مصرفی است.

ممبینی با بیان این که در سفالگری و نقاشی روی سفال از تکنیک های مختلفی از پیش از تاریخ ایران، دوران تاریخی و دوران اسلامی استفاده کردیم،‌ گفت: علاوه بر سفال بر روی سرامیک، نقوش را طراحی کرده ایم، همچنین کتیبه نویسی و گل نوشته های خط میخی فارسی را نیز به عنوان این نقوش مورد استفاده قرار می دهیم.

این باستان شناس با بیان این که سفال سایت‌های مختلف کشور از شمال، جنوب، شمال غرب، جنوب غرب، جنوب شرق را در قالب این طرح اجرا کردم،‌ تصریح کرد: موفق شدم تمام نقش مایه ها را به همراه شناسنامه و پیشینه شان باز آفرینی کنم لذا به صورت کلی این طرح ها را احیا کردم و هنر هنرمندان پیش از تاریخ را ادامه دادم و این موارد را با تکنیک و ترکیب بندی به صورت گسترده کار کردم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100200071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha