بازار بزرگ و تاریخی اصفهان، نماد اعتماد در جامعه شهری

بی‌تردید بازار یکی از نهادهای اعتمادساز، مؤثر و مهم در جامعه شهری است و این شاخصه در سیر تطور شهرسازی اصفهان از سابقه‌ای بیش از یک هزار سال برخوردار است.

مصطفی نباتی نژاد، رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر اصفهان در یادداشتی نوشت: اصفهان در طول تاریخ همواره مورد توجه پادشاهان بوده و به خصوص در دوره‌ صفویه پس از آن که به عنوان پایتخت انتخاب شد از نظر اقتصادی، سیاسی و فرهنگی رشد زیادی کرد. در این دوره آثار و بناهای زیادی در اصفهان ساخته شدند و این بناها امروزه از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر محسوب می‌شوند. یکی از این بناهای ارزشمند، بازار اصفهان است. این بازار به عنوان یکی از شاهکارهای معماری دوران صفویه هنوز هم رونق گذشته‌ی خود را حفظ کرده و در حال حاضر پذیرای گردشگران زیادی از سراسر جهان است.

بازار اصفهان، یادگار تاریخی صفویان است. این بازار یکی از پویاترین و زیباترین بازارهای سنتی ایران است و بخش‌های مختلف و متنوعی دارد که قدمت برخی از آن‌ها بیشتر از سایر قسمت‌هاست. قسمت‌هایی از بازار اصفهان که قدمت بیشتری دارند در دوران صفویان و برخی از بخش‌ها هم در دوران قاجار ساخته شده‌اند. به طور کلی در مرکز شهر اصفهان (حوالی میدان نقش جهان) راسته‌ها و مغازه‌های بسیاری وجود دارند که به اطراف میدان عتیق و مسجد جامع حکیم ادامه پیدا می‌کنند و همگی جزو بازار اصفهان محسوب می‌شوند.

با توجه به عظمت این بازار تاریخی از ابتدای ورود به شورای اسلامی شهر شاهد بودم که بخش عمده‌ای از مراجعات و درخواست‌های مردمی به مسئله بازار بزرگ اصفهان ارتباط دارد. بسیاری از نهادها در خصوص حل مشکلات بازار از امکانات و توان لازم برخوردار نبوده و در خصوص ارائه خدمات به بازاریان از وحدت رویه مشخصی برخوردار نبودند و این در حالی است که با توجه به عظمت بازار و تعدد و تنوع فعالیت‌ها در این مجموعه هر بخش از بازار و بازاریان نیازهای مخصوصی به خود رادارند.

بسیاری از دغدغه‌های ما امروز در حوزه بازار بزرگ و تاریخی اصفهان به حفاظت از میراث‌فرهنگی بازار، برقراری ایمنی، سد معبر، نظافت و مسائل فرهنگی مربوط به آن بازمی‌گردد.

در طی دو سال گذشته با همکاری سایر نهادها در مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی شهر مسائل و مشکلات پیرامون بازار را احصا و دسته‌بندی کردیم و پیشنهادهایمان را در اختیار دستگاه‌های اجرایی قراردادیم و خوشبختانه تمامی این نهادها از این پیشنهادها استقبال کردند.

در خصوص مسائل مختلف بازار نیاز به پیگیری‌های ویژه است، به‌عنوان‌مثال بستن مسیر موتورسیکلت‌ها یا منع رفت‌وآمد برای تردد خودرو در برخی مسیرها ازجمله تدابیری است که برای بازار بزرگ اصفهان باید در نظر گرفته شود. بخشی از مردم دغدغه سد معبر در بازار دارند، لکن بسیاری از بازاریان با توجه به نیازهای خود مقاومت فراوانی را در این خصوص از خود نشان می‌دهند، لذا تعیین هیئت‌امنا بازار به نظر می‌رسد گامی ارزشمند در راستای رفع بسیاری از موانع در خصوص استفاده بهینه از بازار باشد.

از سوی شورای اسلامی شهر به همین منظور نامه‌ای به استاندار اصفهان ارسال شد و ضمن پیوست مطالعات از او و مجموعه استانداری درخواست شد مقدمات تشکیل هیئت‌امنای بازار را بررسی و تصمیم‌گیری کنند.

در استانداری نیز به‌تبع این پیشنهاد ضمن موافقت با آن، جلسات متعددی برگزار و این موضوع پس از بررسی به فرمانداری اصفهان تفویض شد و در نهایت با تمام رده‌های دستگاه‌های اجرایی سطح استان و شهرستان در فرمانداری اصفهان جلسات متعددی برگزار و در وهله اول اساسنامه هیئت‌امنای بازار و پیش‌نویس آن تدوین و سپس بر اساس آن مقرر شد مجمع عمومی و هیئت مؤسس منسجمی از درون مجمع عمومی شکل‌گرفته و متعاقب آن‌هم اسناد پشتیبان حقوقی این ساختار شکل یافت.

این فرآیند نزدیک به یک سال، یعنی از پاییز ۱۴۰۱ تا پاییز امسال به طول انجامید و در نهایت با تکمیل این فرآیند در اواخر پاییز امسال اولین انتخابات هیئت‌امنای بازار اصفهان با رعایت سهمیه تمامی بخش‌های بازار عظیم اصفهان برگزار شد.

پس از تشکیل هیئت مؤسس و هیئت‌امنای بازار مقرر شد تا همانند شورای گفت‌وگوی بخش خصوصی و دولت، نهادهای ذی مدخل و مؤثر در امر حفاظت از بازار در کنار هیئت‌امنا قرار گرفته و شورای گفت‌وگو و تعامل بازار تشکیل شود.

نهادهای مرتبط با حوزه بازار بزرگ اصفهان به دو دسته دولتی و ذی‌نفع تقسیم می‌شوند که از جمله نهادهای دسته اول می‌توان به شهرداری، اداره‌کل میراث‌فرهنگی و اداره‌کل اوقاف و از نهادهای دسته دوم می‌توان به حوزه علمیه و یا صندوق‌های قرض‌الحسنه که در بازار فعالیت دارند اشاره کرد.

امید می‌رود با تشکیل هیئت‌امنای بازار بزرگ اصفهان بتوان ضمن حفاظت از این میراث ارزشمند تاریخی به توسعه تولید ناخالص ملی از طریق توسعه فعالیت‌های اقتصادی و توسعه صنعت گردشگری در این مجموعه همت گمارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1402100900423

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha