کشف و ضبط ۹۲ سکه دوره سلوکی- اشکانی در همدان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان از کشف و ضبط ۹۲ قطعه سکه دوره سلوکی-اشکانی در همدان خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان، محسن معصوم علیزاده گفت: در پی اطلاعات واصله و پیگیری حراست اداره کل و یگان حفاظت میراث‌فرهنگی استان همدان مبنی بر قاچاق اشیای تاریخی توسط سوداگران آثار تاریخی در  شهرستان نهاوند، پس از رصد و پیگیری های مکرر، هنگام انتقال اشیا برای خرید و فروش در یکی از استان‌های همجوار، فرد متخلف دستگیر شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان افزود: با اخذ دستور قضایی لازم، ۹۲ عدد سکه تاریخی دوره اشکانی- سلوکی مربوط به دوره الیمائی و اشکانی با قدمت حدودا ۲۴۰۰ سال کشف و ضبط شد.

معصوم علیزاده با اشاره به‌اینکه سکه های کشف شده همگی دارای اصالت است، تصریح کرد: برابر اعلام کارشناسان سکه‌های فلزی مکشوفه از جنس مفرغ و نقره بوده و تعدادی از این سکه‌ها با نقوش یونانی مربوط به دوره سلوکی است.

او اظهار کرد: الیمائی یک سرزمین وابسته به امپراطوری سلوکی اشکانی بوده که شامل استانهای خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، بختیاری، لرستان و ایلام کنونی بوده و در واقع حکومت الیمائیان سال ۱۴۷ پیش از میلاد مسیح در مناطق پیش گفته بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان گفت:  با توجه باینکه اشیای تاریخی و فرهنگی مربوط به مواریث تاریخی و بشریت است همه افراد جامعه وظیفه حفاظت و حراست از آن را دارند و تقاضا داریم هرگونه اخبار و اطلاعات مربوط به افراد سودجو و فرصت طلب و حفاری‌های غیرمجاز و هرگونه خرید و فروش اشیای تاریخی را به این اداره کل و یگان حفاظت اداره کل با شماره ۳۲۵۱۹۴۶۴ اعلام تا پیگیری‌های قضایی و انتظامی لازم انجام شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402101400742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha