مقابر مشاهیر مدفون در قبرستان نو شهر قم بهسازی می‌شود

مدیرعامل سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر گفت: مطالعات شناسایی مشاهیر قبرستان نو شهر قم، برای معرفی بهتر در طرح بهسازی و نیز ساماندهی مقابر این بخش در حال انجام است.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قم، علیرضا خاکی، با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای ساماندهی قبرستان نو اظهار کرد: این قبرستان یکی از طرح‌هایی است که دارای زیرساخت زیارت و فرهنگی است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر افزود: یکی از آرامستان‌هایی که مشاهیر گوناگونی در آن دفن هستند، قبرستان نو است و پنج هکتار فضای رها شده در مجاورت حرم مطهر دارد و در کنار آن بزرگانی در این مکان دفن هستند که معرفی آن‌ها برای اشخاصی که وارد شهر قم می‌شوند، مفید است.

او با بیان این که ۱۴ مورد از تملکات مغازه‌های پیرامون قبرستان نو توسط سازمان بهسازی تملک شده است، افزود: با توجه به تعدد طرح‌هایی که در سازمان تعریف شده است و اهمیت نقش تسهیل‌گری سازمان، ادامه اقدام‌های تملک به منطقه هفت منتقل شد که از منابع ۴۸ هکتاری در حال انجام است.

او ابراز کرد: با توجه به قدمت و بایگانی اسناد، شورای اسلامی شهر قم مصوبات خوبی در حمایت از کسبه قبرستان نو اعمال و کل مغازه‌ها را سرقفلی حساب کرد و هر چه بدهی قبل از سال ۱۳۸۵ داشتند را، بخشید.

خاکی خاطرنشان کرد: طراحی قبرستان نو توسط سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر در حال انجام است که به ‌موجب آن قراردادی با معاونت شهرسازی منعقد کرده‌ایم و رویکرد اصلی، بهسازی این مجموعه است.

مدیرعامل سازمان نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر عنوان کرد: مطالعات در دو حوزه شناسایی مشاهیر قبرستان نو برای معرفی بهتر در طرح بهسازی و همچنین ساماندهی این بخش در حال انجام است.

او با تأکید بر این که سراسر منطقه قم‌نو و آبشار در حال تبدیل‌شدن به مجموعه اقامتی است و تنها از کوچه آبشار و یا حرم‌نما امکان دسترسی به حرم مطهر دارند، گفت: با این بازگشایی دو کوچه منتهی به قبرستان نو بن‌بست می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر 1402102801714

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha