کشف گورهای سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان از کشف گورهای سردابه‌ای در بافت تاریخی رشت خبر داد.

به گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان، ولی جهانی بیان کرد: هنگام عملیات خاکبرداری در بافت تاریخی رشت با نظارت پرسنل یگان حفاظت میراث فرهنگی، سازه جناقی شکلی رویت شد که بلافاصله کار متوقف و موضوع مورد بررسی قرار گرفت. 

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان افزود: آنچه مشخص است سازه بصورت طاقی جناقی بوده و با ادامه بررسی سازه، فضایی گنبدی شکل آشکار می‌شود که با بررسی فضای داخلی آن و با توجه به محتویات داخل گورها، بعضی از استخوان‌ها سوخته به نظر می‌رسد.  

او تصریح کرد: وجود خاکستر و ذغال در داخل یکی از این سردابه‌ها نشان می‌دهد که این گورها متعلق به افرادی است که بر اثر بیماری طاعون، وبا یا بیماری لاعلاج دیگری که بر اساس متون تاریخی، از جمله بیماری‌های واگیردار بوده، فوت کرده‌اند. 

جهانی ادامه داد: مستندات موجود در محوطه، به نظر حکایت از آن دارد بیماری نادری در شهر همه گیر شده و بعد از فوت افراد، برای اینکه بیماری به دیگران سرایت نکند، اسکلت‌های انسانی را همراه با لوازم شخصی‌شان در داخل گور قرار دادند، دهانه ورودی گور را کاملا مسدود کرده‌اند تا جایی‌که دسترسی به داخل گور غیرممکن شود.  

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان هرگونه اظهار نظر قطعی را به کاوش‌های باستان‌شناسی منوط دانست و گفت: با اخذ مجوز از پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری امید است به ابهامات و سئوالات مطروحه در مورد این اتفاق نادر پاسخ داده شود. 

عملیات عمرانی پروژه در محدوده مذکور تا روشن شدن موضوع متوقف شده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1402110100049

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha