همگرایی با استان‌ها کلید تسریع احیای بناهای تاریخی است/ بناهای تاریخی سایر دستگاه‌ها را به کمک صندوق، احیا می‌کنیم

محمدرضا امیری‌نژاد، معاون میراث فرهنگی استان گیلان گفت: همگرایی بیشتر بین صندوق توسعه و احیا و اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان‌ها موجب تسهیل در واگذاری بناهای تاریخی و تسریع در امر احیا و بهره‌‎برداری از آنهاست.

به گزارش میراث آریا و به نقل از روابط عمومی صندوق توسعه و احیا، محمدرضا امیری‌نژاد گفت: تعامل مدیر عامل صندوق توسعه و احیا و رویکرد او در برگزاری مزایده استانی جذب مشارکت مردمی در مرمت و احیای بناهای تاریخی و حمایتی که از استان‌ها در این زمینه دارند، در مسیر روشنی قرار دارد و تدوام این روند و واگذاری بناها با فرآیند شفاف و قانونی در استان‌ها، نتایج چشمگیری در احیای بناهای تاریخی را به دنبال خواهد داشت.

معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان با اشاره به بناهای تاریخی تحت اختیارِ صندوق در استان گیلان، گفت: در این استان پنج بنا تحت اختیار صندوق قرار دارد که چهار بنا با جذب سرمایه‌گذار برای مرمت و احیا به بخش خصوصی واگذار شده است.

او ادامه داد: این بناها شامل خانه صادقی لاهیجان، حمام مریان تالش، کاروانسرای لات و هتل ایران است، فراخوان جذب سرمایه‌گذار برای خانه عضدی سیاهکل هم اخیرا انجام شده است.

امیری‌نژاد با اشاره به بنای تاریخی تی تی که در فهرست میراث جهانی نیز به ثبت رسیده است تاکید کرد: کاروانسرای تی‌تی سیاهکل در دوره وزارت قبل مصوب شد که به بخش خصوصی واگذار شود و به نظر تنها و مهم‌ترین گزینه حفظ و احیای کاروانسرا از مسیر صندوق می‌گذرد.

آخرین وضعیت هتل ایران رشت

او افزود: هتل ایران نیز بنایی با کاربری اقامتی-پذیرایی در شهر رشت است که از مجموعه‌های تاریخی منحصر به فرد استان در حوزه اقامتی محسوب می‌شود.

این مقام مسئول استانی وزارت میراث فرهنگی ادامه داد: پروژه هتل ایران مدتی مسکوت مانده بود اما در یکسال اخیر به جریان افتاده و سرمایه‌گذار اقداماتی را در دستور کار قرار داده و در راستای تسهیل امور جلسات مشترک مرتبط با حضور دستگاه‌های نظارتی برگزار شد و ضروری است تا در روند امور احیا تسریع شود.

او واحدهای تجاری همکف هتل را از چالش های احیا و استحکام بخشی بنا دانست و گفت امید است با برگزاری جلسات چند جانبه همه تمهیدات به منظور وحدت رویه و ساماندهی امور اندیشیده شود.

امیری‌نژاد به سایر بناهای تاریخی موجود در استان اشاره کرد و گفت: از دیگر بناهای تاریخی قابل واگذاری حمام تاریخی دیلمان است که اداره کل میراث فرهنگی استان، آن را مرمت کرده و در حال حاضر قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را دارد.

معاون میراث فرهنگی استان افزود: حمام کَسما نیز از دیگر بناهای تاریخی است که با مالکیت اوقاف، بنای دولتی است و قابلیت واگذاری نیز دارد.

او ادامه داد: مناره بازار گَسکَر هم که متعلق به اداره کل میراث فرهنگی استان است، قابلیت واگذاری و جذب مشارکت به منظور ساماندهی و بهره‌برداری را داراست.

ضرورت رسیدگی به قلعه صلصال لیسار تالش

امیری‌نژاد به سایر پتانسیل‌های استان در زمینه احیای بناهای تاریخی اشاره کرد و افزود: قلعه صلصال لیسار تالش هم بنایی با تخریب بسیار بالا است، مرمت و بازسازی کامل آن صورت نپذیرفته و در این زمینه نیز می‎‌توان از حمایت بخش خصوصی بهره گرفت.

همکاری استان و صندوق در احیای بناهای تاریخی سایر دستگاه‌ها

او اظهار کرد: چندین بنای تاریخی دیگر نیز در استان وجود دارد که حاکمیتی و تحت اختیار سایر دستگاه‌های دولتی است و برای حفظ و احیا آن نیز می‌توان از پتانسیل صندوق بهره برد.

معاون میراث‌فرهنگی استان گیلان افزود: از دیگر بناهای این استان خانه صادقی که از طرف صندوق توسعه و احیا به بخش خصوصی واگذار شده و هم اکنون در حال مرمت و بازسازی است. حمام تاریخی مریان تالش نیز پیش از این توسط اداره کل میراث فرهنگی استان مرمت و به بخش خصوصی واگذار شده که با عنایت به عدم جدیت سرمایه‌گذار به ساماندهی بنا، ضرورت دارد نسبت به تعیین تکلیف نهایی آن اقدام شود.

امیری‌نژاد در انتها خاطرنشان کرد: با رویکرد مثبت دکتر طلایی، مدیر عامل صندوق توسعه و احیا، روند رو به بهبودی را شاهدیم و در روابط بین صندوق و ادارات کل استانی هر چه قدر هم‌گرایی بیشتری وجود داشته باشد، احیای بناهای تاریخی و بهره‌برداری از آنها با موفقیت بیشتری تحقق خواهد یافت.

او اضافه کرد: هرگاه که به صورت جزیره‌ای عمل کنیم، وجود نظرات مختلف، باعث می‌شود کارها به سرانجام مطلوبی نرسد و لذا اگر تعامل خوبی بین مدیران استانی و مدیران ستادی به وجود آید، بازدهی فعالیت‌های حوزه میراث فرهنگی کشور افزایش یافته و امید است در راستای حفظ و صیانت و ساماندهی آثار تاریخی همکاری‌های دوجانبه صندوق و ادارات کل استانی بیش از پیش گسترش یابد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1402111500905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha