یادگیری در موزه‌ها از ورای برنامه‌های آموزشی/ موزه‌ها مراکزی فعال و تاثیرگذار در اجتماع

مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای هنر ایران با بیان اینکه بحث آموزش، دهه‌ها است که با اهداف، چشم‌انداز و کارکرد موزه‌ها آمیخته شده است تصریح‌کرد: موزه‌ها به عنوان مراکزی فعال و تاثیرگذار در اجتماع خود، نقش آموزشی اثرگذاری برای گروه‌ها و طیف‌های مختلف جامعه یافته‌اند و دستاوردهای مختلف دهه‌های اخیر دامنه این اثر بخشی راگسترده‌تر ساخته است.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نخستین روز از نشست دو روزه بین‌المللی آموزش در موزه ۱۲ اسفندماه ۱۴۰۲با موضوع «اهمیت آموزش در موزه‌ها»با حضور کارشناسان، پژوهشگران، علاقمندان و ... بصورت حضوری و مجازی به همت معاونت پژوهشی پژوهشگاه با مشارکت کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها برگزار شد.

گلناز گل صباحی هیأت اجرایی شورای بین‌المللی موزه‌ها و مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای هنر ایران موضوع یادگیری در موزه‌ها از ورای برنامه‌های آموزشی با مروری بر تجربیات گروه موزه‌های دفینه، آموزش را فرایندی هدفمند خواند و گفت: آموزش، انتقال فرهنگی از نسلی به نسل دیگر، عملکردی در تمام جوامع، فارغ از وسعت یا پیچیدگی‌شان است. به بیانی دقیق، آموزش محدود به یادگیری و یا آموزش رسمی در قالب مدرسه نیست اگرچه که این هر دو در آن نقش دارند.

او افزود: بحث آموزش، دهه‌ها است که با اهداف، چشم‌انداز و کارکرد موزه‌ها آمیخته شده است. موزه‌ها به عنوان مراکزی فعال و تاثیرگذار در اجتماع خود، نقش آموزشی اثرگذاری برای گروه‌ها و طیف‌های مختلف جامعه یافته‌اند و دستاوردهای مختلف دهه‌های اخیر دامنه این اثر بخشی راگسترده‌تر ساخته است از طرفی تغییرات جوامع و تلاش برای آگاه‌سازی و همچنین ایجاد شرایط مناسب برای اقشار گوناگون جامعه در بهره‌مندی از امکانات و خدمات آموزشی و اجتماعی و ارتقا کیفیت زندگی، موزه‌ها را به عنوان مراکزی فعال در حیطه‌های فرهنگی و ارائه خدمات فرهنگی برآن داشته تا دامنه فعالیت‌های خود را با استفاده از برنامه‌ریزی، ابزار تکنولوژیک و انواع و اقسام سیاست گذاری‌ها گسترده سازند و برای بهبود کیفیت خدمات خود در زمینه‌های اجتماعی، آموزشی نیز در کنار جنبه‌های نگهداری و یا نمایش مجموعه بکوشند.

مدیر مرکز فرهنگی موزه‌ای هنر ایران اظهارکرد: تعریف و تدوین برنامه‌های هدفمند آموزشی، هم به موزه‌ها و هم به مخاطب یاری می‌رساند تا روند درک و دریافت از موزه و مجموعه و یا اهداف آموزشی که موزه بر آن اساس چشم‌انداز خود و شیوه‌های ارتباطی با مخاطبش را تعریف کرده، تسهیل شود و روند انتقال دانش و آگاهی ضمن تفسیر دقیق‌تر، در چارچوبی هدفمند در اختیار مخاطب قرار گیرد.

او در پاسخ به این پرسش که چرا برنامه‌های آموزشی افزود: تدوین برنامه‌های آموزشی در مواجهه با نسل قدیم و جدید موزه‌ها، همچنان معنا، مفهوم و کارکردی ارزشمند و حیاتی دارد. برنامه‌های آموزشی به موزه‌ها یاری می‌رسانند تا طیف‌های متفاوتی از مخاطبان را در نظر بگیرند. این نکته به موزه‌ها یاری می‌رساند تا بیشتر در دسترس بوده و مخاطبان هدف‌شان افزایش یابد. همچنین طراحی برنامه‌های آموزشی در خدمت ارتقا سلامت روانی جامعه، فرصت‌های دیگری برای موزه‌ها ایجاد می‌کند تا به لایه‌های عمیق‌تر اجتماع سرک بکشند و در جهت بهبود شرایط؛ برای آن دسته از اعضا جوامع که نیازمند نگاه ویژه هستند، بکوشند.

هیأت اجرایی شورای بین‌المللی موزه‌ها اظهارکرد: بنابراین با توجه به معنا و مفهوم نوین موزه برنامه‌های آموزشی مدون می‌تواند در زمینه خدمت‌رسانی به جامعه تفسیر و به نمایش گذاشتن میراث ملموس و ناملموس، جهت در دسترس و فراگیر بودن موزه، تقویت مشارکت جوامع در فعالیت‌های موزه و ایجاد ارتباط قوی‌تر مابین موزه و اجتماع و ایجاد تجربیات متنوع و یا ایجاد حال خوش در جوامع موثر باشند.

گل صباحی با اشاره به بحث یادگیری در موزه‌ها از ورای برنامه‌های آموزشی با مروری بر تجربیات گروه موزه‌های دفینه ( هنر ایران- هنرهای ملی اصفهان- خودرو های تاریخی ایران) به تشریح برنامه‌های باستان‌شناسان کوچک در موزه هنرهای ملی اصفهان، کارگاه ساخت خودرو در موزه خودروهای تاریخی ایران، باز آفرینی هنرو خلاقیت: موزه هنر ایران میزبان نوجوانان و جوانان اتیسم قدرت ذهن بینا: موزه هنر ایران میزبان نابینایان و خلق می‌کنم پس هستم: موزه هنر ایران میزبان کودکان کار پرداخت.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400612

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha