موزه و موزه‌گردانی در ایران نیازمند تحولی جدی است/ موزه تفسیرخانه فرهنگ

دبیر علمی نخستین روز از نشست بین‌المللی آموزش در موزه با بیان اینکه موزه و موزه‌گردانی در ایران نیازمند تحولی جدی است گفت: این نشست از یک سو بر آن است زمینه‌ای برای آشنایی با تجارب جهانی از طریق متخصصان بین‌المللی فراهم سازد و از سوی دیگر تجربیات موفق موزه‌گردانی در ایران را به اشترک بگذارد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، نخستین روز از نشست دو روزه بین‌المللی آموزش ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ در موزه با حضور کارشناسان، پژوهشگران، علاقمندان و ... بصورت حضوری و مجازی به همت معاونت پژوهشی پژوهشگاه با مشارکت کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها برگزار شد.

محمد حکمت، دبیر علمی این نشست گفت: موزه و موزه‌گردانی در ایران نیازمند تحولی جدی است. از یک سو بهره‌گیری از تجربیات جهانی مهم است و از سوی دیگر بازنگری گذشته و اندیشیدن به نحوه ارتباط با جامعه از درگاه میراث‌فرهنگی بر مبنای تجربه زیسته ایرانیان اهمیت دارد. اگر بپذیریم کارکرد اصلی موزه بازنمایی و روایت خاطره‌های انسان به واسطه اشیاء است. موزه را می‌توان«تفسیرخانه فرهنگ» نامید که به مفسرانی برای روایتگری نیاز دارد.

در فرهنگ ایرانی برای درک بهتر دانش و معرفت، عالمان، ادیبان و هنرمندان واسطه می‌شدند. برای مثال برای فهم قرآن مجید، مفسران، فهم اشعار مولوی، شارحان و برای شاهنامه نقالان و قصه‌گویان واسطه میان اثر فرهنگی و مردم بودند و هستند. بنابراین سنت روایتگری، شرح دادن و انتقال معرفت با حضور میانجی و واسطه در ایران سابقه دیرینه دارد.

نشست دو روزه بین‌المللی آموزش در موزه از یک سو بر آن است زمینه‌ای برای آشنایی با تجارب جهانی از طریق متخصصان بین‌المللی فراهم سازد و از سوی دیگر تجربیات موفق موزه‌گردانی در ایران را به اشترک بگذارد. موضوع «آموزش در موزه» به دو دلیل اصلی به عنوان نخستین برنامه از سلسله نشست‌های تخصصی موزه‌شناسی معاونت پژوهشی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری انتخاب شد؛ نخست، مسئله ارتباط با جامعه در موزه‌های ایران و دوم همسویی با پیام امسال روز جهانی موزه که از طرف شورای جهانی موزه‌ها با عنوان« موزه‌ها برای آموزش و پژوهش» انتخاب شده است.

این برنامه در قالب دو نشست با عناوین «اهمیت آموزش موزه» و « توسعه و ترویج آموزش در موزه‌ها» با هدف افزایش آگاهی موزه‌داران، کارکنان موزه‌ها، کارشناسان میراث‌فرهنگی و دانشجویان برای ترویج فرهنگ آموزش در موزه‌ها طرح‌ریزی شده است. در اینجا الزام می‌دانم از دکتر مصطفی ده‌پهلوان رییس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری و دکتر ذات‌اله نیکزاد معاون پژوهشی پژوهشگاه، برای برگزاری و میزبانی سلسله نشست‌های تخصصی موزه‌شناسی تشکر کنم. همچنین از پروفسور ماری کالرت ٱنیل برای مساعدت و مشارکت در برگزاری مشترک این برنامه با کمیته بین‌المللی آموزش شورای جهانی موزه‌ها و همچنین تمامی سخنرانان که در مدت زمان کوتاه برنامه‌ریزی، پذیرفتند در این برنامه حضور داشته باشند، تشکر و قدردانی کنم.

انتهای پیام/

کد خبر 1402121400613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha