کاروانسراي شاه عباسي کرج به مدت 17 سال واگذار شد

به گزارش ميراث آريا (chtn) و به نقل از روابط عمومي صندوق احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي؛ علي اصغر پرهيزگار گفت: قرارداد مشارکت در سرمايه‌گذاري و واگذاري حق بهره‌برداري از مجموعه تاريخي کاروانسراي شاه عباسي کرج بين صندوق احيا و بهره برداري از اماکن تاريخي و موسسه بنياد شهيد محمد حسين فهميده به امضا رسيد .

وي افزود : اين بناي تاريخي که در شاهراه ارتباطي شرق به غرب ايران در دوران باستان يعني خراسان به قزوين قرار دارد، به استناد مصوبه هيأت وزيران به مدت 17 سال واگذار شد .

مدير عامل صندوق احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي تصريح کرد: بر طبق اين قرارداد، سرمايه‌گذار مکلف است، مرمت و احياي کاروانسراي شاه عباسي کرج را در دو سال به پايان برساند . در ضمن مدت زمان بهره‌برداري از اين بناي تاريخي 15 سال است .

پرهيزگار گفت: سرمايه‌گذار به موجب قرارداد متعهد شده است در زمينه مرمت و احيا نيز سرمايه‌گذاري کند به طوري که اين سرمايه‌گذاري برابر ضوابط مورد نظر صندوق بتواند تمامي فضاهاي مجموعه تاريخي کاروانسراي شاه عباسي را طبق طرح مصوب تحت پوشش قرار دهد و کاملاً به مرحله بهره‌برداري برساند .

وي بيان کرد: همچنين شرکت مکلف است با دستگاه نظارت و نمايندگان صندوق جهت بازرسي و نظارت بر تمام امور مربوط به موضوع قرارداد همکاري لازم را انجام داده و نسبت به رفع عيوب و نواقص اعلامي از طرف صندوق و يا آنچه خود رأساً از آن مطلع مي‌شود، در زمان مقرر اقدام کند .

مدير عامل صندوق احيا و بهره‌برداري از بناهاي تاريخي خاطر نشان کرد: اين بناي تاريخي، متعلق به دوران صفويه است و در زمان حکومت شاه سليمان صفوي، بين سال‌هاي 1078 تا 1109 هجري قمري به سبک چهار ايواني ساخته شده است .

وي افزود : مساحت کل بنا 3 هزار متر مربع و مساحت حياط مرکزي 900 متر مربع است . ورودي کاروانسرا نيز از ايوان شمالي است . دور تا دور حياط مرکزي آن 21 حجره ايوان‌دار براي استراحت مسافران و پنج بارانداز براي نگهداري کالا و استقرار همراهان و نگهبانان کاروان‌ها تعبيه و طراحي شده است . همچنين مصالح به کار رفته در پي اين بنا، سنگ و در ديوارها، آجر و ملاط ساروج است .

پرهيزگار تصريح کرد: کاروانسراي شاه عباسي در طول حيات خود کاربري هاي متنوعي داشت ؛ ابتدا به عنوان پناهگاه براي استراحت کاروانيان و حيوانات آنها به کار مي‌رفت و در اوايل دوره قاجار به عنوان ساخلوي نظامي استفاده مي‌شد . در اواخر دوره قاجار هم با تغييرات و تعميراتي که در بنا به وجود آمد، به عنوان اولين مدرسه برزگران ايران مورد بهره‌برداري قرار گرفت. در دوران پهلوي با انتقال مدرسه برزگران به محل دانشکده کشاورزي فعلي، بنا به عنوان انبار غله اداره کشاورزي کرج مورد استفاده قرار گرفت.

لازم به ذکر است که اين بنا، در تقاطع خيابان‌هاي شهداي محراب و قدس، در سمت غرب خيابان قدس شهر کرج واقع شده است .

گفتني است؛ صندوق احيا به استناد قانون برنامه چهارم توسعه، مجري احيا و بهره‌برداري از اماکن تاريخي فرهنگي و ابنيه‌‌هاي با قدمت تاريخي 100 تا 400 سال، به منظور کاربري‌هاي مختلف مرتبط با صنعت گردشگري است. از جمله اين کاربري‌ها هتل، مجموعه‌هاي پذيرايي- تاريخي و مجموعه‌هاي تاريخي بين‌راهي اقامتي پذيرايي هستند که عمدتاً خدمات رساني در اين مجموعه‌ها بر محور فرهنگ و آداب و سنن مناطق مختلف ايران براي ارائه تجربه‌اي منحصر به ‌فرد براي گردشگر صورت مي‌گيرد ./100

انتهای پیام/

کد خبر 1387052017