افزايش جذب گردشگر ورودي از کشور عراق

محمدرضا پوينده؛ مديرکل دفتر توسعه گردشگري در گفتگو با ميراث‌آريا(chtn) ضمن تاکيد بر اهميت بازيابي بازار گردشگري عراق تصريح کرد: طي پنج سال گذشته در بيشتر مرز‌هاي زميني با کشورهاي همسايه همچون آذربايجان، ترکمنستان و ترکيه بيش از 100 تا 200 درصد افزايش ورود گردشگر را شاهد بوديم؛ اين درحالي است که ميزان گردشگران ورودي از مرز عراق با کاهش رو به رو بوده است.

وي اضافه کرد: ميزان گردشگران ورودي به کشور در سال 86 از مرز‌هاي چزابه، خسروي و مهران در سه استان خوزستان، کرمانشاه و ايلام 558 هزار و 872 نفر گزارش شده است که متاسفانه در سال 88 به 437 هزار 685 نفر کاهش پيدا کرد.

پوينده تصريح کرد: به دليل انحصاري که از طريق بعضي شرکت‌ها در بازار عراق ايجاد شده است، در عمل دفاتر خدمات مسافرتي که داراي مجوز بند \"ب\" از سازمان ميراث فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري هستند نمي‌توانند در بازار اين کشور فعاليت کنند.

وي با تاکيد بر اينکه شرايط بايد به سمتي برود که امکان فعاليت اين افراد در بازار عراق افزايش پيدا کند، خاطرنشان کرد: در گردشگري آنچه اهميت دارد تبادل گردشگر ميان کشورها است که توسط بخش خصوصي انجام مي‌شود، اما به دليل انحصار انجام شده بخش خصوصي ما نمي‌تواند در بازار عراق فعاليت کند.

اين مقام مسئول در دفتر توسعه گردشگري خاطرنشان کرد: شرايط به گونه‌اي است که بايد بخش دولتي و خصوصي با تعاملي دو سويه در اين حوزه ورود پيدا کنند؛ علاوه بر اين شرکت‌هاي عربي قانونمند که مباحث اعتقادي جمهوري اسلامي ايران را رعايت مي‌کنند مي‌توانند در اين حوزه فعاليت کنند و با اين شرکت‌ها تعامل داشته باشيم.

وي ضمن تاکيد بر اهميت ورود به بازار عراق در حوزه گردشگري گفت: از آنجا که بيشترين آمار گردشگران ورودي به ايران از مرز عراق است و پس از آن ترکيه و عربستان قرار دارند بنابراين ورود به بازار عراق براي ما بسيار حائز اهميت است.

/115

انتهای پیام/

کد خبر 138904083