پیگیری مفاد سند مبادله شده میان ایران و  ترکیه

دیدار رضا چاکان تکین  سفیر کشور ترکیه در تهران با معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری که عصر روز دوشنبه 18 اسفند ماه انجام شد،نتایج مطالوبی به همراه داشت.

به گزارش میراث آریا(chtn)؛ دراین دیدار که در دفتر مسعود سلطانی فر انجام شد؛ سفیر کشور ترکیه در تهران و معاون رییس جمهوری در خصوص  توسعه همکاری های دوکشور در بخش های مختلف فرهنگی،اقتصادی و گردشگری گفتگو کردند.

مسعود سلطانی فر در این دیدار دوستانه به اشتراکات فرهنگی،مذهبی ایران و ترکیه اشاره کرد و گفت:دو کشور مسلمان و برادر هستیم که زمینه فعالیت های گسترده ای میان کشورهایمان وجود دارد و می توانیم این همکاری ها را در بخش های فرهنگی،اقتصادی و حتی مسایل استراتژیک منطقه گسترش دهیم.

او سپس  به سفر خرداد ماه حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی و برخی اعضای هیات دولت به کشور ترکیه و دیدار رییس جمهوری دو کشور اشاره کرد و اظهار داشت:در این سفر سندی در خصوص همکاری ایران و ترکیه در بخش میراث فرهنگی و گردشگری امضا شد که باید نحوه اجرایی شدن مفاد آن فراهم شود.

پیگیری مفاد سند مبادله شده میان ایران و عمر چلیک وزیر فرهنگ و گردشگری ترکیه نیز که چندی پیش به امضای دو طرف رسید از دیگر مواردی بود که سلطانی فر به آن اشاره کرد.

رییس سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری در خصوص تاکید جدی رییس جمهوری مبنی بر بهره گیری از ظرفیت های اقتصادی بخش گردشگری گفت:اقدامات جدیدی را در این بخش آغاز کرده ایم و با توجه به تجربه کشور ترکیه در بخش گردشگری مایل هستیم همکاری خود را گسترش دهیم.

او جاذبه های مذهبی ،طبیعی مشترک دو کشور را گسترده عنوان کرد و گفت:این اشتراکات کمک می کند تا در زمینه اجرای تورهای مسافرتی مشترک هم با یکدیگر همکاری داشته باشیم، ترکیه می تواند برای گردشگرانی که وارد این کشور می شوند مقصد ایران را نیز تعریف نماید.

گسترش سرمایه گذاری در بخش زیر ساختی گردشگری همچون مراکز اقامتی ،آموزش نیروی انسانی، حل مشکلات در بخش  صدور ویزا وحمل و نقل زمینی و ریلی از جمله مسایلی بود که مسعود سلطانی فر به آنها اشاره کرد.

او در خصوص گسترش مناسبات دو جانبه دو کشور همچنین گفت:ایران در بخش مرمت آثار تاریخی می تواند تجربیات خود را در اختیار ترکیه قرار دهد.

معاون رییس جمهوری افزود:در بخش مرمت تایید و حمایت یونسکو را داریم و پس از بازدید مدیر کل یونسکو از ایران در اردیبهشت ماه سال جاری مقرر شدبعد از پایان درگیری در سوریه و عراق ،کشور ایران مرمت بناهای تاریخی را آغاز کند.

او در ادامه اعلام کرد که علویان ساکن در ترکیه با توجه به علاقمندی که دارند می توانند از بقعه شیخ صفی الدین اردبیلی و دیگر اماکن مذهبی ایران دیدن نمایند، شرکت های سرمایه گذاری  و گردشگران ترکیه ای نیز با سفر به ایران با مهمان نوازی ایرانیان از نزدیک آشنا خواهند شد.

سلطانی فر از همکاری ترکیه در زمینه ارتباطات هوایی ازطریق شهرهای مختلف این کشور در سالهایی که ایران به دلیل اعمال تحریم های ناعادلانه دچار محدودیت شده بود ؛تشکر کردوگفت:امیدواریم بعد از حل مشکلات و به نتیجه رسیدن مذاکرات1+5و رسیدن ایران به حقوق حقه اش این همکاری ادامه داشته باشد.

رضا چاکان تکین  سفیر کشور ترکیه که به تازگی در این منصب وارد تهران شده است ؛ در این دیدار ایران را کشوری با پیشینه تاریخی پر افتخار دانست که با ترکیه اشتراکات فرهنگی و تاریخی دارد.

او بخشی از این اشتراکات را مربوط به دوره سلجوقیان و پیش ازآن دانست و گفت : می توان پروژه های مشترکی برای همکاری دو کشور در این بخش تعریف کرد.

رضا چاکان تکین اظهار داشت که ترکیه از 20 سال پیش گام های بلندی برای توسعه گردشگری برداشته و امروز در جایگاه کشوران پیشتاز در این بخش قرار گرفته و سالانه پذیرای 35 میلیون گردشگر است.

او تا کید کرد که کشور ترکیه مایل است تجربیات خود را در زمینه صنعت گردشگری در اختیار برادران ایرانی خود قرار دهد،و گسترش همکاری دو کشور در بخش های مختلف خواسته مقامات ترکیه نیز هست.

گفتنی است؛پس از پایان گفتگوها طرفین به رسم یادبود صنایع دستی کشور خود را تقدیم یکدیگر کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 1393121845