چشم‌اندازهای توسعه گردشگری اردبیل در پساکرونا

صنعت گردشگری به عنوان یکی از پربازده و پردرآمدترین صنایع در سطح جهان، با شیوع ویروس کرونا به عنوان یکی از آسیب‌دیده‌ترین صنایع از لحاظ اقتصادی مطرح شد چرا که با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی سفرها، فعالیت‌ها در این بخش نیز رو به رکود رفته و با تعطیلی نزدیک به یک ساله روبه‌رو شدند.

استان اردبیل به عنوان منطقه‌ای که گردشگری از محورهای اصلی توسعه اقتصادی آن در نظر گرفته شده با شیوع این ویروس منحوس متاثر از آن نه تنها در بخش گردشگری بلکه در سایر حوزه‌ها نیز با تعطیلی و رکود مواجه شد چرا که بسیاری از مشاغل و اصناف وابسته به بخش گردشگری بوده و با رکود آن رونق خود را از دست دادند.

اردبیل به‌عنوان پیشانی بلند ایران باشکوه، استان چشمه‌های بهشتی شفابخش، سرزمین سبلان، آلپ ایران با ثروت سفید برف و فرصت زمستان بیدارش، استان ایل عشایر شاهسون مرزداران و مرزبانان همیشه بیدار در نوار مرزی شمال غرب ایران با جمهوری آذربایجان دروازه ورودی قفقاز، سرزمین میراث جهانی صفویه معمار وحدت جغرافیایی و مذهبی ایران و استان چهارفصل که از شمال تا جنوبش در یک روز می‌توان بهار تا زمستانش را دید، در شرایطی با شیوع ویروس کرونا مواجه شد که گردشگری داخلی و خارجی آن روز به روز با رشد شتابان روبه‌رو می‌شد.

اردبیل استانی است که با شعاع 70 کیلومتر می‌توان از کوه، دشت، دریا و جنگل آن بهره برد، استان رنگین‌کمان فرهنگ‌ها و اقوام، سرزمینی با تمدن دیرپای هفت هزار و 500 ساله شهر یری، استان پیست‌های اسکی و پل‌های معلق، استان موزه‌ها، و در یک کلام استانی که گردشگری محور اول توسعه آن است، با درگیر شدن کشور و دنیا با ویروس کرونا رمق خود را از دست داد. 

در چنین شرایطی با وجود تمام تلاش‌ها برای سر پا ایستادن صنعت نوپای گردشگری، اما همچنان این صنعت با آسیب‌ها و ضرر و زیان‌های متعددی مواجه شد که البته اهمیت این صنعت و تاثیر آن بر دیگر بخش‌ها را نمایان کرد.

تعطیلی بخش گردشگری و فعالیت‌ها در این حوزه هر چند سفرها را به ویژه سفرهای خارجی را تعطیل کرد، اما فرصتی فراهم شد تا در زمینه توسعه زیرساخت‌های گردشگری هدفگذاری و اقدام شود تا از آمادگی لازم برای ایام پساکرونا برخوردار باشیم.

به طور قطع در ایام پساکرونا به ویژه در بخش گردشگری داخلی ما با موج عظیم سفر روبه‌رو خواهیم بود که در صورت داشتن آمادگی لازم و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز می‌توانیم خسارات وارد شده به بخش گردشگری بر اثر شیوع ویروس کرونا را جبران کنیم.

از جمله اقدامات برای توسعه زیرساخت‌ها، اجرای طرح‌های گردشگری در شهرستان‌هاست به طوری که در حال حاضر در تمام شهرستان‌های استان طرح‌های تاسیسات گردشگری در حال اجراست و  73 طرح در دست اجرای سرمایه‌گذاری در سطح استان وجود دارد که برای اجرای این طرح‌ها بیش از 365 هزار میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

علاوه بر توسعه زیرساخت‌ها در مناطق و شهرستان‌های مختلف استان، در حوزه فضای مجازی نیز اقدامات در بخش گردشگری مجازی انجام شده که از جمله آنها می‌توان به راه‌اندازی اولین نمایشگاه مجازی معرفی جاذبه‌های گردشگری و تاریخی استان اشاره کرد.

با اقدامات انجام شده در کنار حمایت‌های بی‌دریغ استاندار اردبیل، امیدواریم در ایام پساکرونا بتوانیم شاهد جبران خسارات وارده و بازگشت رونق به صنعت گردشگری استان و توسعه اقتصادی ناشی از رونق این صنعت در اردبیل باشیم.

انتهای پیام/

کد خبر 1399102361

برچسب‌ها