آینده موزه‌ها، بازیابی و تجسم مجدد

با گسترش روزافزون موزه‌ها در سراسر جهان، بی‌شک ارتباط و همکاری همه جانبه در رسیدن به اهداف مشترک فرهنگی موزه‌ها، نیازمند تدوین برنامه‌هایی مؤثر و هماهنگ با هدف مشخص بین مردم و موزه‌ها در سطح جهانی است.

از این رو در دوازدهمین مجمع عمومی کمیته بین‌المللی موزه‌ها ایکوم (ICOM) که در سال ۱۹۷۷ میلادی در مسکو برپا شد، روز ۱۸ می‌ برابر با ۲۸ اردیبهشت‌ماه به‌عنوان روز جهانی موزه‌ها اعلام و از آن تاریخ در روز یاد شده در همه کشورهای عضو، مراسمی اجرا و شعاری سالیانه برای این روز تعیین می‌شود. 

امسال نیز «آینده موزه‌ها، بازیابی و تجسم مجدد» به عنوان شعار سالیانه کمیته بین‌المللی ایکوم برای بزرگداشت این روز جهانی و محور فعالیت موزه‌داران و موزه‌ها در نظر گرفته شده است، که با انتخاب این مبحث، ایکوم بر ارزش‌های اساسی موزه‌ها برای ساختن آینده و بهبود آن‌ها تأکید می‌کند. 

شعاری که بر احیای آینده موزه‌ها تمرکز کرده تا با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در راستای سیاست‌های موزه‌ها، چشم‌انداز آینده هر موزه مشخص شود. 

با توجه به شیوع کرونا از سال گذشته و تاثیر مخرب آن بر تمامی جوانب زندگی بشری در جهان، موزه‌ها نیز به عنوان مهم‌ترین مراکز فرهنگی و آموزشی از این پاندمی در امان نبوده و این ویروس تاثیرات منفی اقتصادی، اجتماعی فراوانی را به موزه‌ها و کارکنان آن‌ها تحمیل کرده است. 

این آسیب‌پذیری در واقع تلنگری است برای تغییر روش در برنامه‌ریزی‌های موزه‌ای، در واقع این بحران به نوعی یک کاتالیزور برای نوآوری‌هایی است که قبلا در موزه‌ها در جریان بوده و می‌توان با روش‌های نوین و فنآوری، تجربه جدید از فرهنگ و موزه را به نمایش درآورد. 

در راستای این شعار و دعوت شورای بین‌المللی موزه‌ها برای بازیابی و تجسم مجدد، استفاده از شیوه‌های جدید و روش‌های نوآورانه در بهبود موزه‌ها در دوران پساکرونا ضروری به نظر می‌رسد؛ زیرا موزه‌ها به عنوان مهم‌ترین ابزار تبادل فرهنگی بین جوامع، باید تغییرات را راهبری کرده و با استفاده از روش‌های جدید و تصور و اشتراک آن به فراخور شرایط جامعه، در راستای بهبود شرایط قدم بردارد، در واقع برنامه‌ریزی برای آینده موزه‌ها با چشم‌انداز مجدد و تصورات جدید.

انتهای پیام/

کد خبر 1400021832

برچسب‌ها