تحقق توسعه گردشگری کرمان در دولت سیزدهم

توسعه صنعت گردشگری آن هم در روزگاری که کرونا امان را از جهان گرفته با برنامه‌ریزی‌ها و تدوین طرح‌هایی از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با جدیت دنبال می‌شود در همین راستا در دولت جدید عزت‌الله ضرغامی سکان‌دار این وزارت به گسترش و شکوفایی هر چه بیشتر این صنعت می‌اندیشد.

مقدم آقای سید عزت‌الله ضرغامی را با کوله‌باری از تجربیات گوناگون به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوش آمد گفته و آن را بارقه امیدی برای گشوده شدن درهای تازه‌ای بروی گردشگری به عنوان صنعتی فراگیر و تاثیرگذار می‌دانیم. کما اینکه انعقادهای جدیدی با ازبکستان و تاجیکستان نشان‌دهنده همت و حمیت بوده و به عنوان گام‌های نخست قابل تقدیر و ستایش است. مدیریت جدید وزرات میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که سال‌ها مسند رسانه ملی را در اختیار داشت و با مبحث ارتباط‌های جهانی کاملا آشنا است به خوبی می‌داند که گسترش صنعت گردشگری چگونه می‌تواند روح تازه‌ای در کالبد اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بدمد و ارزش‌های جامعه ایرانی را در چشمخانه جهانیان بنشاند نکته مهم دیگر اینکه رونق گردشگری می‌تواند رونق بازار برخی رسانه‌های غربی که چهره ایران و ایرانیان را به گونه دیگری ترسیم کرده‌اند بشکند و تصویری روشن از شکوه و عظمت این سرزمین خدایی و مردمی که نجابت و نیک‌سیرتی را از نیاکان خود به ارث برده‌اند بگشاید و ما را از صرف وقت و هزینه‌های کلانی که لازمه این اطلاع‌رسانی است بی‌نیاز سازد. 

سکان‌دار گردشگری کشور به خوبی می‌داند هیچ خطایی بالاتر از این نیست که ما درهای کشور را به بهانه‌های گوناگون به روی این سرزمین ببندیم و از ترس اینکه حضور گردشگران خارجی بر رفتار جامعه ما تاثیرگذار باشد آنرا محدود کنیم، زیرا ایرانیان نشان داده‌اند که نه تنها هرگز هویت فرهنگی خود را از دست نداده و برحفظ اصالت خویش پای فشرده‌اند، بلکه با ظرافتی که از ویژگی‌های این قوم به شمار می‌رود همواره فرهنگ خود را به دیگران القا کرده‌اند. این کارامدی تا آنجاست که حتی هیچکس نمی‌تواند تاثیر فرهنگ ایرانی را بر آیین آسمانی اسلام نیز منکر شود زیرا دیدیم که آثار ایرانیان و اندیشه‌های ناب آنان بر معماری، سنت‌ها و فرهنگ اسلامی تاثیر گذاشت. 

براین اساس چگونه ممکن است قومی با این پیشینه کهن و سابقه درخشان از معبر معدودی گردشگر آسیب ببیند؟ این اصل آنقدر روشن است که ده‌ها دلیل و برهان برای آن می‌توان ذکر کرد، تاریخ نشان می‌دهد که با وجود حکومت ۱۵۰ساله ترکان سلجوقی و قراختاییان منچوری زبان نه تنها ذره‌ای از ارزش‌های فرهنگی این مردم را مخدوش نکرد، بلکه کرمانی‌ها تمامی سنت‌های دیرینه خود را به آن اقوام بیگانه تحمیل کردند حتی زبان و گویش آن‌ها را چنان تغییر دادند که از هرکرمانی، کرمانی‌تر سخن می‌گفتند. 

نکته دیگری که حتما مورد عنایت وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است، پشتوانه بسیار غنی و ارزشمند گردشگری ایران و در جوار آن کرمان است، آنگونه که اگر بگوییم تنها استان کرمان به اندازه چندین کشور جهان جاذبه گردشگری دارد سخنی به گزاف نگفته‌ایم. در خصوص آثار کهن و بازمانده از روزگاران هزاره‌های پیش از میلاد می‌توان از کنارصندل جیرفت با قریب ۷هزار سال، تپه یحیی در صوغان بافت با قریب ۵هزارسال، تل ابلیس بردسیر و آثار برجای مانده شهداد با نزدیک به ۶هزارسال یاد کرد. 

در همین زمینه آثار دیگری موجود است که تنها به ذکر نام آن‌ها بسنده می‌شود مانند ارگ بم با بیش از ۲هزار سال سابقه تاریخی و نشانی از جاده ادویه به عنوان یکی از راه‌های ابریشم، قلعه دختر و اردشیر کرمان با نزدیک ۳هزار سال پیشینه، قلعه سموران با همین قدمت ارگ راین با کمتر از هزار سال گنبد جبلیه با بیش از هزارسال و… که نشان از همت و حمیت نیاکان ما به شمار می‌رود. 

در کنار این جاذبه‌ها آثاری چون باغ شاهزاده ماهان، آستانه شاه نعمت‌الله‌ولی، قنات‌های کهنی چون مادین که نشان‌دهنده چگونگی حیات در کویرسوزان است، مساجدی چون جامع مظفری و یا مسجد ملک با پیشینه‌ای هزار ساله، یخدان‌های دوقلو و بادگیر چپقی سیرجان، خانه حاج‌آقاعلی رفسنجان، تخت امیر در کوهبنان و… که هریک حدیثی بلند و قابل پردازش دارند از جهت اقتصادی و گردشگری نیز مجتمع مس سرچشمه، مجتمع فولاد گل‌گهر، مجموعه زغال‌سنگ زرند، کارخانه مس شهید باهنر، کارخانجات خودروسازی و دیگر محصولات ریز و درشت همه و همه اقناع‌کننده گردشگران علاقمند به مقوله اقتصادی است. 

از لحاظ صنایع‌دستی و سوغات نیز آثار و دست آفریده‌های کرمان مثال‌زدنی و آشنا برای بسیاری از ملت‌های جهان است. همه می‌دانند که قالی کرمان با پیشینه چند صدساله از معروفیت جهانی برخوردار است؟ همین یکسال پیش یک تخته قالی کرمان بازمانده از روزگار صفویه در حراج نیویورک به قریب ۳۴ میلیون دلار معامله شد. در کنار این اثر بی‌نظیر شال‌های مشهور کرمان، پته چشم‌نواز به عنوان دست‌آفرید زنان این دیار، جاجیم و گلیم سیرجان به نام شیریکی‌پیچ که توانست این شهر را پایتخت گلیم ایران کند و سوغات‌های دیگری چون زیره، قوتو و… همه از جایگاه استثنایی این استان در زمینه گردشگری حکایت دارد. تردید نیست که وزیر محترم میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با نگرشی که در کارنامه ایشان با نمرات خوب و عالی ثبت و ضبط شده کرمان را نمونه‌ای از ایران عزیز مورد عنایت قرار داده و با دلبستگی امر گردشگری را دنبال کرده و آن را به جایگاهی که شایسته آنست خواهند رساند.

انتهای پیام/

کد خبر 14000727459268

برچسب‌ها