مرمت آب‌انبار احمد آقا سه قلعه سرایان آغاز شد

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان از شروع عملیات مرمت آب‌انبار احمد آقا شهر سه قلعه با مشارکت مالک خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی، محمد عرب روز یک‌شنبه ۲۸ آذرماه ۱۴۰۰ گفت: «این بنا به‌دست مرحوم احمد آقا جهانی در سال 1322 احداث شده و خوشبختانه دکتر مهدی جهانی از فرزندان آن مرحوم پیگیر وضعیت این بنا بود و شروع به مرمت کامل بنا کرده‌ است.»

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سرایان افزود:‌«در این مرحله از مرمت ساخت سقاخانه و محل برداشت آب در یک مغازه قدیمی مجاور آب‌انبار شروع شده و مرمت نمای ایوان اصلی، مرمت پلکان دسترسی به پاشیر، بام سازی ایوان و مرمت تزئینات آجری ایوان از برنامه‌های پیش‌بینی شده است.»

عرب ادامه داد: «هزینه‌های مرمت به‌طور کامل از سوی مالک تأمین می‌شود و طرح، نقشه و نظارت بر روند مرمت از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام می‌شود که واقعاً این اقدام ارزشمند و خیرخواهانه جای تقدیر و تشکر دارد.»

او گفت: «در سال‌های گذشته محوطه‌سازی اطراف بنا، مرمت مخزن و مرمت پاشیر از سوی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی انجام شده و همچنین این خیّر و دوست‌دار میراث‌فرهنگی در سال 1396 اقدام به ساخت بوستان محله‌ای با عنوان احمد آقا با طراحی سنتی در مجاورت این بنای تاریخی با مشارکت شهرداری نیز کرده است.»

مسئول اداره  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سرایان بیان کرد: «این بنا با شماره 15309 در فهرست آثار ملی كشور به ثبت رسيده است و در داخل محدوده بافت تاریخی سه قلعه واقع شده، مهم‌ترین اجزای معماری آن سردر ورودی، پلکان، پاشير و مخزن است. ورودی بنا دارای طاق جناغی بوده و دارای ۲.۹ متر عرض و ۳ متر عمق است. پلکان بنا از ابتدای سردر شروع می‌شود و دارای ۱۸ پله است که به پاشير منتهی می‌شود. پاشير فضایی است چهارضلعی  که به‌وسیله گنبدی چهارترک پوشیده شده است. پس از پاشير مخزن بنا که استوانه‌ای است و با مصالح سنگ، آجر و ملات ساروج ساخته شده، قرار دارد. پوشش مخزن گنبدی بوده و با آجر به شیوه عرقچین احداث شده است. تزئینات بنا شامل تزئینات آجری است که در نمای سردر ورودی اجرا شده است.»

 

انتهای پیام/

کد خبر 1400092813235

برچسب‌ها