مجوز ۲ خانه‌مسافر در اسفراین صادر شد

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اسفراین از صدور مجوز ۲ خانه مسافر در این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، عبدالله سهرابی دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰ با اشاره به اینکه خانه مسافر، خانه‌هایی هستند با مالکیت خصوصی که مالکان آن‌ها مجوز خود را از وزارت میراث‌فرهنگی اخذ می‌کنند تا بتوانند واحد مسکونی خود را در اختیار میهمانان و مسافران شهر خود قرار دهند، افزود: «مجوز دوخانه مسافر در روستای روئین شهرستان اسفراین صادر شد.»

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اسفراین با بیان اینکه اخیراً در بین گردشگران، خانه‌های مسافر محبوبیت بیشتری نسبت به هتل‌ها پیدا کرده است، تصریح کرد: «این موضوع به‌این‌علت است که اولاً قیمت این خانه‌ها نسبت به هتل و دیگر اقامتگاه‌ها به‌صرفه‌تر و ارزان‌تر است و ثانیاً تعداد بیشتری از افراد را در خود جای می‌دهد.»

سهرابی درباره ویژگی‌های لازم برای صدور مجوز خانه مسافر در سطح شهرستان گفت: «این اماکن از نظر استحکام بنا، صلاحیت اخلاقی، بهداشت، موارد ایمنی و امنیت مکان بررسی می‌شوند و در صورت تأیید مجوز فعالیت دریافت خواهند کرد.»

این روستا در ۲۷ کیلومتری شمال اسفراین واقع‌شده و آب‌وهوای معتدل کوهستانی با زمستان‌های سرد و پربرف و تابستان‌های معتدل است. آب فراوان باغ‌های این روستا را پررونق ساخته به‌طوری‌که هیچ فصلی از سال از محصولات باغی بی‌بهره نبوده است. ازجمله محصولات این روستا گیلاس، سیب، گلابی، گردو، انگور، هلو و زردآلو است. در این روستا خانه‌ها به طرز بسیار زیبایی به‌صورت پلکانی بر روی یکدیگر ساخته‌شده‌اند به‌طوری‌که پشت‌بام منزل یکی حیاط خانه دیگری است. همچنین روستا طبیعتی سرسبز، ارتفاعات بلند، رودخانه دائمی، درخت‌های چنار قدیمی دارد که به آن چهره منحصربه‌فردی بخشیده است. مقبره ملا عارف روئینی و امامزاده اسحاق در این روستا قرار دارد. هنر زنان روستا چادرشب بافی، چتائی بافی، حوله و دستمال است. سوغات محلی این روستا چادرشب، حوله پارچه‌ای، گردو، عسل، تولیدات دامی و باغی است.

انتهای پیام/

کد خبر 1400120986572

برچسب‌ها