بازدید مهندس ضرغامی از میراث جهانی گنبد قابوس

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در پایان برنامه‌های حضور در شرق استان گلستان، از میراث جهانی گنبد قابوس بلندترین برج آجری جهان دیدن کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، مهندس سید عزت‌الله ضرغامی عصر امروز جمعه ۱۳ اسفندماه ۱۴۰۰ در پایان برنامه‌های حضور در شهرستان گنبدکاووس در شرق استان گلستان از میراث جهانی گنبد قابوس بازدید کرد.

در محوطه این اثر جهانی نمایشگاهی از سوغات، صنایع‌دستی و غذاهای سنتی برپاشده بود و همچنین گروه فرهنگی هنری نوای صحرای ترکمن به اجرای برنامه پرداختند.

در این بازدید سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان گلستان، گزارشی از اقدامات مرمتی میراث جهانی گنبد قابوس، محوطه‌سازی برج و عرصه و حریم آن ارائه داد.

میراث جهانی گنبد قابوس که با شماره 1398 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است یکی از بی‌نظیرترین یادمان‌های برجسته معماری ایران در دوره اسلامی در شمال شهر گنبدکاووس و در سه کیلومتری بازمانده شهر باستانی گرگان (جرجان)، قرار دارد.

این اثر جهانی سال 397 هجری قمری به‌عنوان یادمان شمس‌المعالی قابوس بن وشمگیر ساخته‌شده است. این برج 55 متر و با احتساب بلندی تپه درمجموع 70 متر از سطح زمین ارتفاع دارد. بر روی بدنه آجری آن دو ردیف کتیبه به خط کوفی ساده نصب‌شده است که بانی و تاریخ احداث آن را معرفی می‌کند. تمام این بنای عظیم از آجر ساخته‌شده و نمونه‌ای ارزنده در فن آجرکاری است.

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در این بازدید جواد واحدی معاون امور مجلس، حقوقی و استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، احمد تجری مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری و نادر زینالی مدیرکل دفتر امور مجلس و هماهنگی استان‌ها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مهدی دهرویه معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان گنبدکاووس، رحمان فرمانی سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان و جمعی از مدیران استانی و شهرستان علی‌آبادکتول همراهی کردند.

انتهای پیام/

کد خبر 14001213622835

برچسب‌ها