تشکیل فدراسیون مستقل کشتی باچوخه اسفراین

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی از حمایت سه وزارت ورزش و جوانان و امور خارجه و میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی از کشتی سنتی باچوخه اسفراین خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان خراسان شمالی، امان‌الله حسین‌پور چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ تصریح کرد: «در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این دوره از مسابقات در شهرستان اسفراین، با تشکیل فدراسیون مستقل کشتی باچوخه، بودجه مشخص و قابل‌توجه به این ورزش اختصاص داده خواهد شد.»

نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی افزود: «همچنین اقدامات لازم برای تشکیل ستاد ملی در راستای هرچه باشکوه‌تر برگزار شدن این دوره از مسابقات در شهرستان اسفراین انجام خواهد شد.»

حسین‌پور افزود: «گود زینل‌خان اسفراین تا قبل از شیوع کرونا، هرساله در ۱۴ فروردین میزبان ده‌ها هزار نفر از علاقه‌مندان و تماشاگرانی از سراسر کشور بود که با اشتیاق آمده بودند تا ورزش سنتی مردمان خراسان شمالی و اسفراین را نظاره‌گر باشند.»

کشتی سنتی باچوخه خراسان شمالی، به‌عنوان میراث معنوی به شماره ۳۰ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این رویداد که در نوع خود کم‌نظیر است، در سال‌های گذشته با اجرای ویژه‌برنامه و برگزاری نوروزگاه و... شاهد استقبال پُرشور علاقه‌مندان و مردم بود.

برگزاری مسابقات کشتی باچوخه در اسفراین، سنت ریشه‌داری است که هرساله اول بهار و در ۱۴ فروردین‌ماه، علاقه‌مندان بسیاری را از اقصی‌نقاط کشور به گود زینل خان می‌کشاند که امسال نیز همانند سال گذشته، کرونا مانع برگزاری آن شد.

انتهای پیام/

کد خبر 1400122586585

برچسب‌ها