گردشگری در سند آمایش همدان در اولویت باشد

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر گفت: «توجه به گردشگری در سند آمایش استان باید در اولویت بوده و توسعه گردشگری در همدان باید مبتنی بر رویداد باشد.»

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان،  علی‌اصغر شالبافیان، پنجشنبه چهارم فروردین ماه ۱۴۰۱ با حضور در جمع فعالان حوزه گردشگری استان همدان پس از شنیدن دغدغه‌ها، مشکلات و پیشنهادات حاضرین، گفت: «تا هم‌افزایی فعالان حوزه گردشگری با دستگاه ذی‌ربط انجام نشود، نمی‌توان به گردشگری به عنوان صنعت پیشران نگاه کنیم.»

رئیس ستاد هماهنگی خدمات سفر افزود: «نیاز است جایگاه گردشگری در نظام اجرایی تبیین شود و گره‌گشایی و تاثیرگذاری آن در دولت نشان داده شود.»

او با اشاره به مشکلات مطرح شده از سوی حاضران گفت: «بسیاری از موضوعات زمانی حل می‌شود که گردشگری در سطح کلان کشور در اولویت قرار گیرد. برای دستیابی به این مهم نیاز است جای خود را در تصمیم‌سازی‌ها باز کنیم.»

شالبافیان تاکید کرد: «افراد ذی‌مدخل این حوزه باید در تصمیم‌گیری‌ها حضور داشته باشند. ستاد سفر تریبونی است که در آن گردشگری می‌تواند خودنمایی کند. علاوه بر اهمیت خاص ستاد هماهنگی خدمات سفر می‌توان به عنوان ابزار تبیین جایگاه گردشگری از آن استفاده کرد.»

او با اشاره به نقش نمایشگاه گردشگری در نمایان کردن اهمیت این حوزه، گفت: «نمایشگاه گردشگری با حضور ۱۲۰ نماینده مجلس شورای اسلامی، وزرای مختلف و افراد ذی‌نفوذِ دستگاه قضایی، تاثیر خود را در حوزه تصمیم‌سازی داشته است.»

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خاطرنشان کرد: «از ظرفیت بین دستگاهی باید به‌خوبی استفاده کرد. جاهایی که باید باشیم، جای خود را باز کنیم. مثلا در ستاد کرونا جای گردشگری خالی بود، در حالی که در این ستاد تصمیم‌های تاثیرگذار بر گردشگری اخذ می‌شد.»

شالبافیان با تاکید بر ضرورت افزایش آگاهی در بخش داخلی گردشگری، گفت: «حوزه گردشگری در سند آمایش سرزمینی که بسیار سند مهمی است باید در اولویت قرار گیرد.»

او ادامه داد: «توجه داشته باشید که سند آمایش استان همدان بر گردشگری تاکید کند. جایگاه گردشگری در کشور کم دیده شده که باید این جایگاه به خوبی دیده شود و در خصوص آن آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی صورت گیرد.»

معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی با دست و پاگیر خواندن برخی از قوانین و بخشنامه‌ها، گفت: «آزمون وسع اداره کار، رفاه و تامین در مبحث بیمه تامین اجتماعی در صنایع دستی از سوی اداره کار قرار داده شد که فرد فعال صنایع‌دستی باید برای بیمه شدن آزمون وسع را بگذراند، ما مخالفت خود را با چنین قوانینی را اعلام کردیم.»

شالبافیان با بیان اینکه آگاهی و سواد تخصصی به تبیین جایگاه گردشگری کمک می‌کند، بیان کرد: «برنامه‌هایی برای آموزش در حوزه گردشگری در نظر گرفته شده است و لازمه اخذ مجوز گذراندن آموزش‌های کاربردی گردشگری بوده تا تاثیر و مفید بودن آموزش‌ها نیز ملموس باشد.»

او خاطرنشان کرد: «بازنگری قوانین و مقررات لازمه تحول در حوزه گردشگری است. با گذشت ۳۰ سال از تصویب قانون توسعه ایران‌گردی و جهان‌گردی، این قانون نیاز به اصلاح دارد با اصلاح این قانون به بخشی از انتظارات ما در این حوزه پاسخ داده می‌شود.»

معاون گردشگری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه باید با کارتن به‌دست‌های همدان برخورد قاطعانه صورت گیرد، گفت: استان همدان با توجه به نزدیکی به تهران ظرفیت خوبی در حوزه بازار گردشگری دارد. رایزنی‌هایی در راستای همکاری با شهرداری تهران در راستای تبلیغ و اطلاع‌رسانی برای حضور گردشگران در استان همدان با هدف ترویج ایران‌گردی انجام خواهد شد.»

شالبافیان افزود: «صدا و سیمای مراکز استان‌ها مکلف شدند تا تبلیغات گردشگری سایر استان‌ها را در تعامل با هم پخش کنند. تهران، اصفهان  و سایر استان‌هایی که امکان آمدن حجم قابل توجه مسافران را دارند برای انجام تعاملات مشترک تبلیغات گردشگری در صدا و سیمای مراکز استان‌ها هدف قرار داده شود و تعاملات داخلی بین استانی صورت گیرد.»

انتهای پیام/

کد خبر 14010104889948

برچسب‌ها