بههمین منظور و برای آشنایی بیشتر با این حرفه به سراغ دانا حیدری یکی از تورلیدرهای موفق استان کردستان رفتیم و پای صحبتهای او نشستیم. آنچه در ذیل میخوانید حاصل گفتوگوی میراثآریا با این تورلیدر جوان، فعال و اهل و ساکن شهرستان مریوان است:
لطفا بهعنوان اولین سؤال، بفرمایید تورلیدری به چه معناست؟
تورلیدری به معنای راهنمایی و هدایت گردشگران و ارائه اطلاعات مرتبط در مورد محلی است که توریستها قصد دارند از آن بازدید کنند؛ یک تور لیدر باید بتواند با اجرای دقیق برنامههای از پیش تعریف شده، تاریخچه فرهنگی و طبیعی منطقه مورد نظر را معرفی کند.
ویژگیهای یک تورلیدر خوب چیست؟
یک تورلیدر خوب باید تخصص فنی و اطلاعات کافی در حیطه کاری خودش از جمله تاریخ و جغرافیای منطقه، معماری، مردمشناسی، مراسم و جشنها، جاذبههای گردشگری، قوانین جامعههای مختلف، محصولات کشاورزی و… داشته باشد و بتواند با مسافران و کل زیرمجموعه خود ارتباط تاثیرگذاری را برقرار کند؛ همچنین داشتن خصلت رهبری، اعتماد بهنفس، توانایی برقراری و ایجاد ارتباط، داشتن فن بیان، مدیریت بحران، مدیریت زمان، ابتکار عمل، اشتیاق، سلامتی جسمی و روانی، ثبات شخصیتی و… از دیگر ویژگیهای یک راهنما و تورلیدر متخصص است.
چطور شد که وارد حرفه تورلیدری شدید؟
بنده در سال ۹۶ رئیس انجمن صنفی بازار مریوان بودم و پس از ملاقات با یکی از مدیران آژانسهای مسافرتی مریوان و پیشنهادشان برای همکاری در یک گردهمایی گردشگری، باعث شد که برای اولین بار و با توجه به اینکه شناخت کاملی از مریوان داشتم، در برگزاری تور با آژانس مربوطه همکاری داشته باشم و در آنجا اولین تجربهام را کسب کنم.
البته جالب است بدانید اولین تجربه کاری بنده لیدر بودن لیدرهایی بود که به این گردهمایی آمده بودند و سختی این کار را فقط یک تورلیدر میتواند درک کند و آنجا بود که دیدم این شغل با تمام سختیهایش بسیار جذاب است و انگیزهای ایجاد شد تا در دورههای آموزشی شرکت و به صورت رسمی راهنمای گردشگری شوم.
فعالیتهایتان از ابتدا تا به حال چگونه بوده است؟
اولین تور رسمی که در خردادماه سال ۹۸ برگزار کردم فمتور مریوان و سروآباد بود که خوشبختانه با استفاده از ترفندهای تبلیغاتی رکورد گردشگرپذیری مریوان شکست و این یکی از دستآوردهای مهم و خوب برای من بود.
شرکت در نمایشگاه گردشگری تهران نیز بسیار مفید بود و سعی کردم جاذبههای طبیعی و تاریخی کردستان و بهویژه شهرستان مریوان را بیش از پیش به علاقمندان معرفی و نظر بسیاری از آژانسهای شرکت کننده در نمایشگاه را به مریوان جلب کنم.
همچنین فمتوری با هزینه شخصی برای خبرنگاران مریوان برگزار کردم تا اطلاعات بیشتری در مورد جاذبههای گردشگری مریوان کسب کنند؛ البته در سال ۹۷ استارت پروژه پلتفرم گردشگری را زدم و در سال ۱۴۰۰ توانستم مجوزهای فعالیتش را اخذ نمایم که این پلتفرم میتواند بهزودی تبدیل به یکی از مهمترین و معتبرترین مراجع گردشگری ایران شود.
بهعنوان یک تورلیدر کدام مکان توریستی را در ایران دوست دارید؟
بنده بیشتر جاذبههای طبیعی بکر و هیجانی را دوست دارم؛ هر چند تمام مناطق ایران با توجه به شرایط تاریخی و جغرافیایی آن بسیار زیبا و جذاب است و البته جای خوشحالی است که در استان کردستان نیز پتانسیلهای خوبی از نظر تنوع آبوهوایی، تاریخی، فرهنگی و… وجود دارد که میتواند به رونق گردشگری کمک شایانی نماید.
کدام جاذبه شهرستان مریوان برای گردشگران داخلی و خارجی لذت بخشتر است؟
بازدید از دریاچه زریبار، تنوع خوراکیهای محلی، هه لپرکی، برگزاری آئینهای مختلف مانند عید نوروز، فستیوال تئاتر خیابانی مریوان، جاذبههای بکر و طبیعی مریوان و روستاهای هدف گردشگری، شهر لکلکها، فرهنگ و مهماننوازی مردم منطقه، صنایعدستی کمنظیر آن بهویژه کلاش که ثبت جهانی شده و… همواره برای گردشگران بسیار جذاب بوده است.
ذهنیت توریستهای داخلی و خارجی قبل از سفر به استان و ایران چگونه است؟
متاسفانه ذهنیت اشتباهی برای توریستها قبل از سفر به ایران ترسیم شده است، آنها فکر میکنند مردم ایران به شدت سختگیر هستند اما پس از سفرهایی که به کردستان داشتهاند این ذهنیت تغییر کرده و حتی بیشتر گردشگران به دنبال خرید زمین و ملک هستند که برای زندگی به اینجا بیایند.
چه پیشنهادی برای تورلیدرها و آژانسهای داخلی دارید تا توریستها با شناخت بهتری از ایران و ایرانیان، از کشور خارج شوند؟
ما در برهه زمانی هستیم که به تبلیغات گسترده و پیوستهای از جمله برگزاری دورههای آموزشی و کنفرانسهای بینالمللی و اطلاعات بهروز شده بهشدت نیازمندیم تا بتوانیم بهصورت تخصصی اقدامهای مثبتی برای معرفی و شناساندن جاذبههای تاریخی و طبیعی منطقه انجام دهیم؛ بههمین منظور توجه به بحث آموزش در حوزه گردشگری به تحقق افزایش تورهای ورودی استان کمک خواهد کرد.
سخن پایانی؟
بهنظر بنده لازمه رونق گردشگری در هر شهر و دیاری، رضایت و آسایش خیال گردشگران است و این رضایت زمانی حاصل میشود که زیرساختهای گردشگری مهیا باشد؛ وجود بناهای تاریخی، جاذبههای طبیعی، فرهنگی و… بهتنهایی برای رونق گردشگری کافی نیست و باید این پتانسیلهای کمنظیر با برگزاری آموزشهای مستمر، به بهترین شیوه و بهصورت تخصصی توسط فعالان گردشگری معرفی شود. در پایان از جامعه گردشگری انتظار میرود به افراد تازهکار هم برای کسب تجربه اجازه فعالیت بدهند، همچنین «آموزش» نکته بسیار حائز اهمیتی است که باید بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد و گردشگری کردستان را به عنوان یک فرصت، با علم روز و داشتن تخصص و تجربه توسعه دهیم.
انتهای پیام/