کتیبه دروازه رباط قره بیل گرمه مرمت شد

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم گفت: «کتیبه دروازه ورودی رباط قره بیل که در حین خاک‌برداری‌های مرمتی این بنا در اواخر دهه ۱۳۸۰ پیدا شده بود به‌تازگی مرمت شده و در حال آماده‌سازی برای نمایش است.»

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی، علی‌اکبر وحدتی سه‌شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ تصریح کرد: «این کتیبه که در زمان ساخت بنای کاروان‌سرا در دوره تیموری بر سردر ورودی بنا نصب شده بود، بعد از متروک شدن کاروان‌سرا شکسته و ریزش کرده بود و در جای اصلی خود قرار نداشت. بخش‌هایی از این کتیبه که در لابه‌لای خاک‌های انباشتی دفن شده بود، حین خاک‌برداری‌ها پیدا و به موزه بجنورد منتقل شده است. قطعات پیداشده از این کتیبه فاخر شامل شش قطعه نسبتاً بزرگ و دو قطعه کوچک است که اغلب آنها به هم متصل و بخشی از کتیبه را تشکیل می‌دهند.»

مدیر مجموعه فرهنگی تاریخی مفخم افزود: «این کتیبه از جنس سنگ خاکستری نسبتاً نرمی از نوع کُلریت است که در دوره‌های باستان به‌صورت گسترده برای ساخت انواع ظروف سنگی، کتیبه بناها، سنگ یادبود مزارها و مجسمه‌های سنگی مورد استفاده بوده است.»

وحدتی ادامه داد: «بخش‌های بازیافته از کتیبه در دالان ورودی کاروان‌سرا در ضلع غربی دروازه پیدا شده و مجموعاً حدود دو متر طول و ۵۰ سانتی‌متر عرض دارد. قطعات شکسته این کتیبه به‌تازگی توسط کارشناسان فنی در مجموعه مفخم مرمت شده است. این کتیبه به خط ثلث جلی بر سنگ حک شده و در متن آن از بنای رباط با القاب الرفیع و الوسیع یاد شده است. در حاشیه بالای کتیبه، کلمه الملک‌لله به خط کوفی شجری نقر و پشت سر هم تکرار شده است. دو نوار اسلیمی زیبا حاشیه‌های بالا و پایین کتیبه را محدود کرده است.»

او گفت: «کتیبه رباط قره بیل در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به همراه پنج اثر دیگر به‌عنوان آثار منقول تاریخی و هنری در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید و بعد از تکمیل عملیات مرمت و روز جهانی موزه در ۲۸ اردیبهشت‌ماه (مصادف با ۱۸ می) در مجموعه مفخم بجنورد به نمایش گذاشته خواهد شد.»

بنای تاریخی رباط قره بیل در شهرستان گرمه واقع شده و با قدمت تیموری‌صفوی در تاریخ 11 دی‌ماه ۱۳۸۰ با شمارهٔ ثبت ۴۵۷۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر 1401020686896

برچسب‌ها