گردشگری عشایری در گرگو

استان کهگیلویه و بویراحمد در میان استان‌های جنوبی کشور به آب و هوایی چهارفصل معروف است و این به لطف قرار گرفتن در میان کوه‌های زاگرس است.

شهرستان بویراحمد به‌عنوان بزرگ‌ترین شهرستان کهگیلویه و بویراحمد یکی از مناطق زیبا با پوشش گیاهی فراوان است که منطقه عشایری گُرگو یکی از این جاذبه‌های زیبای در این شهرستان بوده که همه‌ساله گردشگران زیادی را به خود جلب می‌کند. 

این منطقه با دارا بودن پوشش گیاهی غنی و چشمه‌های فراوان یکی از زیباترین مناطق ازنظر پوشش گیاهی در شهرستان بویراحمد بوده که یکی از محل‌های کوچ عشایر نیز به‌حساب می‌آید. 

وجود کوه‌های بکر، درختان کهن‌سال بلوط، طبیعت بکر و باورنکردنی، آوردگاه‌های زیبای عشایر، چشمه‌ساران متعدد با آب‌های گوارا همه برگرفته از زیبایی‌های خدادادی است که در منطقه گرگو قرارگرفته است. 

گرگو محلی برای زندگی عشایری

عشایر منطقه گرگو کهکیلویه و بویراحمد زندگی خود را با خودکفایی مبتنی بر دامداری و کشاورزی و نیز ساده‌زیستی در دامنه‌های زاگرس سپری می‌کنند. چندین ایل عشایری در این منطقه حضور دارند و آداب‌ورسوم و فرهنگ عشایری خود را حفظ کرده‌اند. 

در گرگو صدای نی از فراز دشت‌ها به گوش می‌رسد، حی حی چوپان‌ها و خورشید که از کمرکش کوه سر برمی‌آورد، تابلوی بی‌نظیر طبیعت این منطقه گردشگرپذیر است. 

اینجا در پای کوه در جوار درختان بلوط، چادرهای عشایری قد علم کرده ا ندو مردمانی سخت‌کوش و مهربان روزگار می‌گذرانند. 

مردمانی که به‌دوراز هیاهو، با طبیعت پیوند خورده و دست بر زانوان خود نهاده و برخاسته‌اند که نه‌تنها باری نباشند، یاری باشند و جامعه‌ای مولد داشته باشند. 

در گرگو مهمان عشایر شوید

چادر زدن در طبیعت و شب‌مانی در دل طبیعت بکر یکی از لذت‌های طبیعت‌گردی است. تماشای زندگی شبانه طبیعت و آسمان پرستاره نقاط دورافتاده این روزها آرزوی هر شهرنشینی است. عشایر اما قرن‌هاست به این شیوه زندگی می‌کنند. شیوه‌ای که شاید تجربه‌اش برای بسیاری دل‌چسب باشد. عشایر منطقه گرگور دل طبیعتی بکر سیاه‌چادرهای خود را برپا می‌کنند. منطقه‌ای به آب‌وهوای خنک و شب‌های سردی دارد. این عشایر با کمپ عشایری میزبان گردشگرانی هستند که قصد تجربه زندگی عشایری را از نزدیک دارند. 

تولیدات صنایع‌دستی سوغات منطقه گردشگری گرگو

دست‌یافته‌ها و صنایع‌دستی مانند مهلو و میخک که به‌صورت دستبند، گردنبند، انگشتر، گلیم‌هایی که به‌صورت تابلو فرش تهیه می‌شود و سبدهایی که به‌صورت حصیری در اندازه‌های مختلف تهیه می‌شود از دیگر سوغاتی‌هایی است که سفر گردشگران را در این منطقه ماندگار می‌کند. 

ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق عشایری

معاون گردشگری و سرمایه‌گذاری کهگیلویه و بویراحمد گفت: «ایجاد اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق عشایری ازجمله برنامه‌های این دستگاه متولی برای توسعه گردشگری عشایری استان است.» 

محمد حسین‌زاده توضیح داد: «پرداخت تسهیلات بانکی ارزان‌قیمت برای ساخت اقامتگاه‌های بوم‌گردی در مناطق عشایری ازجمله گرگو از مهم‌ترین حمایت‌ها است.» 

او عنوان کرد: «برای احداث هر واحد اقامتگاه بوم‌گردی یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تا ۲ میلیارد ریال تسهیلات بانکی پرداخت می‌شود.» 

حسین زاده کمک به تبلیغات و جذب گردشگر و اعطای مجوز در کمترین زمان را از دیگر حمایت‌های دولت برای توسعه این اقامتگاه‌ها ذکر کرد و گفت: «هم‌اکنون ۸ اقامتگاه بوم‌گردی در مناطق مختلف کهگیلویه و بویراحمد مجود داردکه برخی از آن‌ها در مناطق عشایری است.» 

منطقه زیبای گرگو در جاده یاسوج شیراز در فاصله ۴۰ کیلومتری شهر یاسوج در شهرستان بویراحمد واقع‌شده که دارای پوشش گیاهی غنی است. 

 

* گزارش: علی‌اکبر پاک

انتهای پیام/

کد خبر 14010219400146

برچسب‌ها