روابط‌عمومی‌ها، محرک دید درست به گذشته و آینده

در هر نهاد و سازمانی داشتن اطلاعات موثق، دقیق و اطلاع‌رسانی با توجه به اهداف و ساختار، بزرگ‌ترین سرمایه محسوب می‌شود و حیات و کارایی یک سازمان به داشتن ارتباط دوسویه در حوزه‌های درون و برون‌سازمانی، برقراری تعامل سازنده، کاهش فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه اجرایی بستگی دارد. این بخش همواره پویا به عنوان بازوی توانمند سازمان در نیل به اهداف نقشی بسزا دارد و با ایجاد ارتباط با افکار عمومی سبب شفاف‌سازی عملکرد سازمان‌ها و تقویت ارتباط دوسویه می‌شود.

روابط عمومی، هنر و علم اجتماعی است که درون و برون دستگاه را به هم پیوند می‌دهد. روابط عمومی هدف و چگونگی کلید برنامه‌ها را ترسیم می‌کند. امروزه به نظر می‌رسد که معیارهای قالب در جامعه ما بی‌توجهی به ارزش‌های نهفته در کار روابط عمومی‌هاست به‌طوری‌که این امر باعث شده در بسیاری از سازمان‌ها، بخش روابط عمومی مبدل به بخش تبلیغات سازمان شود و کمتر به مفاهیم و ارتباطات دوسویه بپردازد. صاحب‌نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومی را در ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، بومی کردن سرمشق‌های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت‌های جامعه، بازآفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی بدانیم در این صورت باید بتواند از هر نوع گسستگی و ناپیوستگی جلوگیری کند و یا حداقل کاهش‌دهنده فاصله و شکاف میان جامعه و دستگاه‌های اجرایی باشد. 

رکس هارلو از پیشگامان روابط عمومی در جهان می‌گوید: «روابط عمومی دانشی است که به‌وسیله آن سازمان‌ها آگاهانه می‌کوشند تا بر مسئولیت اجتماعی خویش عمل کنند و بتوانند تفاهم و پشتیبانی کسانی که برای توسعه اهمیت دارند را به دست آورند.» 

دراین‌باره انجمن روابط عمومی آلمان می‌گوید: «روابط عمومی، تلاش آگاهانه و قانونی به‌منظور تفاهم و استقرار اعتماد و شناخت متقابل با عموم، بر اساس تحقیق علمی و عملی صحیح و مستمر، میسر است.» 

انجمن جهانی روابط عمومی نیز گفته است: «روابط عمومی بخشی از وظایف مدیریت سازمان است و عملی ممتد، مداوم و طرح‌ریزی‌شده است که از طریق آن افراد و سازمان‌ها می‌کوشند تا تفاهم و پشتیبانی کسانی که با آن‌ها سر و کار دارند را به دست آورند. علیرغم هزینه‌بر بودن بسیاری از فعالیت‌های روابط عمومی، بودن این واحد در هر سازمان کمک به دیدن درست آینده، شناخت رقبا و بازار و اطلاع از نیازهای جامعه است. این همان چیزی است که یک سازمان پویا به دنبال آن است.» 

در فضای رقابتی عصر جدید، خوش‌نامی، هویت و اعتبار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. گسترش خوش‌نامی نهادها و سازمان‌ها و خنثی‌سازی شایعات علیه آن‌ها از وظایف روابط عمومی است. روابط عمومی مترادف است با حفظ و توسعه خوش‌نامی و برآیندی است از آنچه شما می‌گویید، عمل می‌کنید و دیگران درباره شما می‌گویند. (بصیریان راد، ۱۳۸۱) 

نهادها و سازمان‌هایی که خلاقیت و نوآوری یکی از فاکتورهای مهم و درخور توجه در کارشان محسوب می‌شود، هیچ‌گاه به گذشته رضایت نداده و همواره با بهره‌گیری از سازوکارهای خلاقانه، تغییر در نگرش و رفتار را سرلوحه امور خویش می‌دانند. آنان به ایده‌های نو احترام می‌گذارند و با رغبت و حساسیت آن‌ها را دنبال می‌نمایند. روابط عمومی میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان شرقی از جمله بخش‌های فعال این اداره کل در سال‌های اخیر است که بر اساس بررسی‌های انجام‌شده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی کشور در شاخص‌های مورد ارزیابی، طی دو سال اخیر به‌عنوان روابط عمومی برتر کشور انتخاب شد که تحقق این امر با تعامل، همدلی، همراهی، مسئولیت‌پذیری و خلاقیت فعالان این بخش نمود یافته است. 

به عنوان یکی از خادمان حوزه روابط‌عمومی، امید آن دارم تا این بخش همیشه پویا با گسترش دایره فعالیت‌ها، توانمندی‌ها، دانش و تجربه، اثر و جایگاهی ماندگار از در دید اصحاب رسانه و نگاه همواره بر حق مردم، داشته و ارتباط آن با جامعه، همواره موثر باقی بماند.

انتهای پیام/

کد خبر 1401022742357

برچسب‌ها