قلم زنی روی مس، آهنگ زندگی

قلم زنی تزیین و کندن نقوش بر روی اشیای فلزی به ویژه مس، طلا، نقره، برنج و یا به عبارت دیگر ایجاد خطوط و نقوش به وسیله قلم با ضربه چکش بر روی اجسام فلزی است. قلم زنی یکی از رشته‌های هنرهای سنتی است که در دسته بندی، در گروه فلزکاری قرار دارد. محسن مقدم متولد سال ۱۳۶۵ در زنجان است و از سال ۱۳۹۵ مشغول به فعالیت در رشته قلم‌زنی روی مس در بازار پایین است. هفته صنایع‌دستی بهانه‌ای شد تا با او به گفت‌وگو بنشینیم.

چگونه وارد رشته قلم‌زنی شدید؟ 

در دوره آموزشی قلم‌زنی میراث فرهنگی ثبت نام کردم و زیر نظر استاد نقی‌لو با علاقه‌مندی فوت و فن و ریزه‌کاری‌های این هنر نفیس را یاد گرفتم و هم اکنون در بازار پایین زنجان کارگاه بزرگ قلم‌زنی را دارم. 

آیا قلم‌زنی حرفه سختی است؟ 

بله بسیار سخت و نیازمند علاقه فراوان است، نیاز به تمرکز، دقت و ممارست دارد. 

چقدر طول کشید تا این حرفه را به‌طور کامل یاد بگیرید؟ 

دو سال را با اکثر تکنیک‌ها یاد گرفتم اما برای شخص نوپا بعد از پنج ماه می‌تواند آثاری را خلق کند. 

آیا در بخش آموزش هم فعالیت دارید؟ 

اکنون چهار سال است که در کارگاهم مشغول به فعالیتم و حدود ۴۰ نفر را به صورت رایگان آموزش داده ام. که بیشتر آن‌ها در کارگاه خودم فعالیت می‌کنند. آموزش بخشی از فعالیت من است. در طول این مدت تمام تلاشم احیاء هنر قلم‌زنی در زنجان بود و اینکه بتوانم با آموزش و تربیت هنرجویان به‌خصوص افراد جوان و طالب شغل قدمی در راستای کمک به دیگران بردارم. اکثر هنرجویان من دارای مدرک دانشگاهی هستند که متاسفانه شغل مناسب ندارند و شکر خدا توانستند پس از آموزش در زمینه قلم‌زنی مهارت‌های لازم را کسب کنند و کارگاه انفرادی راه بیندازند تا هم خودشان شغلی مناسب داشته باشند و هم درآمدی کسب کنند. 

چه حسی به این رشته دارید و این مسیر را تا کی ادامه می‌دهید؟ 

هنر قلم‌زنی یک هنر خاص به تمام معناست بر حسب علاقه دنبال این هنر رفتم و در زمان سختی‌ها هم کم نیاوردم بلکه همیشه سعی کردم از سختی‌ها درس گرفته و برای پیشرفت خودم تلاش کنم. 

آیا از درآمد این رشته راضی هستید؟ 

خدا را شکر خوب است؛ اما درآمد فعالیت در این هنر کافی نیست و به اندازه‌ای که زحمت می‌کشند درآمدی ندارند و افزایش چند برابری قیمت مواد اولیه شامل مس، قلم و یا قاب تاثیر بسزایی در افزایش قیمت این ظروف قلم‌زنی شده، دارد و همین امر سبب کاهش قدرت خرید برخی افراد شده است. 

فروشتان به چه صورتی است؟ 

حضوری و آنلاین. اما بیشتر از طریق اینستاگرام این کار را انجام می‌دهم و از همین راه این ظروف پرنقش‌و‌نگار را به فروش می‌رسانم. 

بخش زیبای این کار برای شما در کجا نهفته شده است؟ 

ضربات چکش بر روی مس که شاید برای برخی آزاردهنده باشد، اما برای قلم‌زن آهنگ زندگی است، صدای روحی که بر جسم سرد فلز دمیده می‌شود و داستانی را روایت می‌کند. 

علاقه شما به هنرهای دیگر چگونه است؟ 

همه هنرها دوست‌داشتنی هستند. اما احساس من به رشته خودم یک احساس خاص است. فلز خاصیت سری دارد، بسیار سخت و محکم است و زمانی که زیر دست هنرمند نرم می‌شود و شکل می‌گیرد، زنده می‌شود و آن زمان است که اثر خلق می‌شود. 

قیمت کارهای شما چقدر است؟ 

از ۲۰۰هزار تومان تا ۲۰میلیون تومان. 

مشکلات شما در این رشته چیست؟ 

مشکلات زیادی سر راه این هنر هست. اولی و مهم‌ترین آن بحث بیمه صنایع‌دستی است و بحث بعدی حمایت و پشتیبانی بیشتر دولت است. 

آخرین حرف و کلام؟ 

با سپاس از شما که فرصت گفت‌وگو را فراهم کردید و با آرزوی توفیق برای همه مشتاقان هنرهای دستی و بخصوص رشته قلم‌زنی. تلاش، عشق، انگیزه، صبوری و تحمل سختی‌ها رمز پیروزی و موفقیت است. و هنرمند کسی است که هنرش را تنها برای خود نگه نمی‌دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010323931146

برچسب‌ها