رصد ستارگان در برنامه سورت، آینه آسمان در مازندران

دبیر اجرایی رویداد «ساری ۲۰۲۲» از برگزاری ویژه برنامه رصد ستارگان با عنوان \"سورت، آینه آسمان\" در مازندران خبر داد.

به ‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل روابط‌‌عمومی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌‌دستی مازندران، علی ماهفروزی امروز 11 تیر ۱۴۰۱ گفت: «رصد ستارگان با عنوان "سورت، آینه آسمان" عنوان ویژه برنامه‌ای است که به منظور ایجاد یک مقصد سفر در مازندران و در راستای رویداد پایتخت گردشگری «ساری ۲۰۲۲» اجرا می‌شود.»

دبیر اجرایی رویداد «ساری ۲۰۲۲» با اشاره به اینکه این نخستین بار است که این برنامه با همکاری شرکت تخصصی حوزه نجوم اجرا می‌شود، تصریح کرد: «اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران تلاش می‌کند در جریان رویداد ۲۰۲۲ بتواند مقاصد جدید با ویژگی‌های جدید به گردشگران معرفی و مازندران را به‌عنوان یک استان ویژه در حوزه گردشگری داخلی و بین‌المللی مطرح کند.»

او اظهار کرد: «با توجه به موقعیت قرارگیری چشمه باداب سورت در پشت کوه‌های شهرستان ساری و در امتداد کویر ایران به دلیل ویژگی‌های خاص و منحصر‌ به فرد، فقدان نور کاذب و موقعیت جغرافیایی در ارتفاعات مناسب، مقصد کم‌نظیری در گردشگری طبیعی کشور به ویژه رصد ستارگان محسوب می‌شود.»

او در ادامه گفت: «با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در تابستان سال‌جاری ۴ شب در موقعیت‌های مختلف در ماه‌های مرداد و شهریور رصد ستارگان با حضور متخصصان علمی و گردشگران برگزار می‌شود.»

ماهفروزی در ادامه خاطرنشان کرد: «بعد از اجرای این برنامه، منطقه را به تورها، آژانس‌ها، لیدرها و فعالان گردشگری معرفی خواهیم کرد تا با برگزاری تورهای گردشگری از ویژگی‌های این مقصد به نفع اقتصاد گردشگری مازندران استفاده شود.»

باداب سورت چشمه پلکانی تراورتنی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که در روستای اُرست بخش چهاردانگه‌ شهرستان ساری قرار دارد.

 این چشمه توسط سازمان میراث‌فرهنگی در سال ۱۳۸۷ پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد. ثبت جهانی این چشمه نیز پس از پاموک‌کاله ترکیه به عنوان دومین چشمه آب شور جهان بوده ‌است.


این چشمه‌ها که در بلندای ۱۸۴۱ متری از تراز دریا جای دارند در ایران بی‌نظیر هستند. اطراف چشمه را درختچه‌های زرشک وحشی در بر گرفته و ارتفاعات بالاتر پوشیده از جنگل‌های سوزنی برگ است.

پیشنهاد میزبانی مرکز مازندران به عنوان پایتخت گردشگری اکو با عنوان رویداد «ساری‌۲۰۲۲» اوایل سال ۱۳۹۸ از سوی میراث فرهنگی و استانداری مازندران به میراث فرهنگی کشور داده شد و دوازدهم مهر ماه سال ۱۳۹۸ به تصویب هیات وزیران گردشگری کشورهای عضو اکو در تاجیکستان رسید.

برنامه‌های افتتاحیه این رویداد شامل برگزاری چند نشست، انجام چند بازدید، برپایی نمایشگاه و...، طی سه روز پیاپی از ۲۰ تا ۲۲ اردیبهشت سال‌جاری در ساری برگزار شد.

انتهای پیام/

کد خبر 14010411482341

برچسب‌ها