مهارت‌های ارتباطی راهنمایان تور

برگزاری تور مانند رهبری یک ارکستر است. با اینکه بسیاری از جزییات به طور موشکافانه طراحی شده‌اند، محصول حقیقی همواره منحصر به فرد و خالق یک تجربه تازه است. اجرای سفر، ترکیبی از مهارت‌ها و دانش‌های مختلف است، یک راهنما باید همزمان باستان‌شناس، قصه‌گو، معلم، مدیر و یک دیپلمات باشد.

راهنمایان تور اطلاعاتی در مورد یک جاذبه گردشگری ارزشمند کسب می‌کنند و این دانسته‌ها را به شکلی جذاب و سرگرم‌کننده به گردشکران منتقل می‌کنند. یک راهنمای تور ممکن است در یک سایت گردشگری کار کند یا با یک تور گروهی در سراسر یک منطقه یا کشور سفر کند. شغل راهنمایان گردشگری،  بسته به اینکه کجا کار می‌کنند یا به چه مشتریانی خدمات می‌دهند، ممکن است مستلزم سفرهای روزانه یا سفرهای طولانی باشد.

راهنمایان تور به گردشگران در سفر و گشت و گذار در مناطق ناآشنا کمک می‌کنند و از دانش خود در مورد یک مکان برای کمک به برنامه‌ریزی سفرها و مقاصد محبوب استفاده می‌کنند. آنها معمولاً با ارائه اطلاعات و کمک به همه جنبه‌های سفر، به اشخاصی که برای اولین بار از یک مکان بازدید می‌کنند، خدمات ارائه می‌دهند. تورلیدرها ممکن است توصیه‌هایی برای رستوران‌ها یا سایر سایت‌های جالب ارائه دهند و گاهی در صورت وجود مشکل در اتاق هتل یا سایر خدمات مسافرتی، به گردشگران کمک کنند.

برخی از راهنمایان تور به طور مستقل و برخی دیگر برای شرکت‌های برگزار کننده تور بزرگتر کار می‌کنند. آنها ممکن است در یک مقصد خاص تخصص داشته باشند یا به سایت‌های زیادی سفر کنند. آنها مسئولند قبل از سفر در مورد مقاصدتحقیق کنند تا مطمئن شوند که گردشگران نهایت لذت را از بازدید خود خواهند برد. راهنمایان تور از مهارت‌های ارتباطی عالی برای برنامه‌ریزی تورهای سرگرم‌کننده و آموزنده برای مشتریان خود استفاده می‌کنند.

نحوه نوشتن رزومه راهنمای تور

اگرچه این حرفه نیاز به خلاقیت دارد، اما ساختار رزومه یک راهنمای تور مکانی برای نشان دادن آن نیست. بهتر است راهنمایان تور در نوشتن رزومه به استاندارد پایبند باشند و اجزای زیر را برای CV خود در نظر داشته باشند:

    \t
  • هدر رزومه
  • \t
  • خلاصه رزومه (معروف به نمایه یا بیانیه شخصی)
  • \t
  • بخش سابقه اشتغال
  • \t
  • بخش مهارت‌های رزومه
  • \t
  • بخش آموزش

انتخاب بهترین فرمت رزومه برای راهنمای تور

رزومه‌ها معمولا بر اساس ترتیب زمانی معکوس نوشته می‌شوند. این بدان معناست که آخرین (جدیدترین) موقعیت شغلی را معمولا در ابتدای لیست می‌آورند و بعد از به سراغ موقعیت شغلی قبل از آن می‌روند. این فرمت رزومه، که بیشتر بر بخش سابقه کاری شما تاکید دارد، راهی است که راهنمایان تور می‌توانند پیش بروند، مگر اینکه دوره شغلی آنها در شرایط خاصی قرار بگیرد.

در این موارد،  مثلا اگر فردی شغلش را تغییر داده‌ باشد و یا تازه شروع به کار در حوزه راهنمای گردشگری کرده‌ باشد یا یک راهنمای تور حرفه‌ای باتجربه باشد، می‌تواند سایر قالب‌های رزومه پیشنهادی را به‌عنوان جایگزینی برای روزمه ترتیب زمانی در نظر بگیرند.

بر سیستم ردیابی متقاضی غلبه کنید

یک رزومه راهنمای تور، افسانه‌ای برای یک شروع است، اما اگر راهنمای تور سیستم‌های ردیابی متقاضی یا ATS را نداند، ممکن است روزمه‌اش هرگز به دست یک مدیرِ منابع انسانی نرسد. این برنامه‌های نرم‌افزاری رزومه‌های بخش‌های منابع انسانی را اسکن، مرتب‌سازی و ارزیابی می‌کنند و با استفاده از کلمات کلیدی، کارفرما را به آن شغل متصل می‌کنند.

بهترین راه برای اطمینان از اینکه رزومه یک راهنمای تور فیلتر نمی‌شود این است که بداند کارفرمای آینده او چه می‌خواهد و چه نیازهایی دارد. بهترین کار تجزیه و تحلیل فهرست مشاغل است و بهتر است کلمات کلیدی و عبارات مرتبط، در رزومه استفاده و با دقت بر آنها تاکید شود. بهتر است عبارت همانطور که در گفتار و نوشتار استاندارد ظاهر می‌شوند، در رزومه استفاده شوند.

بازار کار برای راهنمایان تور با توجه به شیوع کرونا

صنعت گردشگری و سفر به شدت تحت تأثیر همه‌گیری کووید 19 بوده و این تاثیر همچنان ادامه دارد و اینکه در آینده چگونه خواهد بود، هنوز نامشخص است. اما یک موضوع حتمی است: راهنمایان تور در همه مناطق سفر باید از فاصله‌گذاری اجتماعی و سایر جنبه‌های ایمنی سفر آگاه باشند.

بسیاری از سایت‌های گردشگری عمومی با اعمال محدودیت‌هایی، به روی گردشگران باز هستند. بنابراین راهنمایان توری که در این فضاها کار می‌کنند همچنان مورد نیاز خواهند بود. باید دید که آیا گروه‌های تور خارج از «حباب‌های اجتماعی» به فعالیت خود ادامه می‌دهند یا خیر.

در اینجا صنایعی با بیشترین راهنمای تور و میانگین درآمد سالانه آنها تا ماه می 2020* آمده است.

\t \t\t \t\t\t \t\t\t \t\t \t\t \t\t\t \t\t\t \t\t \t\t \t\t\t \t\t\t \t\t \t\t \t\t\t \t\t\t \t\t \t\t \t\t\t \t\t\t \t\t \t\t \t\t\t \t\t\t \t\t \t
\t\t\t

Industry

\t\t\t
\t\t\t

Income

\t\t\t
\t\t\t

Museums, historical sites, and similar 

\t\t\t
\t\t\t

$29,440

\t\t\t
\t\t\t

Travel arrangement and reservation services

\t\t\t
\t\t\t

$36,960

\t\t\t
\t\t\t

Amusement and recreation

\t\t\t
\t\t\t

$32,320

\t\t\t
\t\t\t

Local government

\t\t\t
\t\t\t

$29,790

\t\t\t
\t\t\t

Scenic and sightseeing land transportation

\t\t\t
\t\t\t

$34,130

\t\t\t

 

بخش «خلاصه رزومه» باید ویترین استعدادهای فردی راهنمای تور باشد

یک راهنمای تور با بخش خلاصه‌ رزومه خود، بهترین حالت را در نشان دادن توانایی خود در جذب مخاطبان دارد. این پاراگراف که به فرم آزاد نوشته می‌شود باید به این سوال بسیار مهم پاسخ دهد: «چرا باید شما را استخدام کنم؟»

راهنمای تور در این قسمت باید خود را با زبانی قدرتمند و مثبت معرفی کند. کمی خلاقیت به خرج دهد، اما زیاده‌روی نکند و لحن حرفه‌ای را در تمام طول مدت حفظ کند. همچنین باید به یاد داشته باشد که در آینده نماینده آن شرکت خواهد بود و نقشی که ایفا می‌کند مستلزم تبحر در ارائه خدمات مشتری می‌شود. اگر از شهر یا سایتی که قرار است در آن کار کند اطلاعاتی دارد، باید این امر را به اطلاع کارفرمای احتمالی آینده خود برساند.

نمونه سابقه استخدام: برنامه سفر شغلی راهنمای تور

چگونه می‌توان با لیست گلوله‌ای و حرفه‌ای راهنمای تور که شامل مسئولیت‌های شغلی اوست، کارفرمای آینده را تحت تاثیر قرار داد؟ راهنمایان تور باید طرز فکر خود را در مورد این بخش از رزومه تغییر دهند! بخش سابقه استخدام در رزومه یک راهنمای تور، لیستی از مسئولیت‌های مختلف نیست، بلکه بیانگر دستاوردهای شغلی اوست.

راهنمای تور باید به دقت در مورد نقشی که به دنبالش است فکر کند و با نشان دادن کارهایی که قبلا انجام داده است (کارهایی که نشان‌دهنده توانایی او در انجام این کار به بهترین نحو است)، به نیازهای آن موقعیت شغلی بپردازد. رزومه راهنمای تور فرصتی برای اوست تا به کارفرمایان آینده بگوید که چه کاری می‌تواند برای آنها انجام دهد. این بدان معناست که بتواند در کمترین زمان ثابت کند که آنچه را که برای پر کردن نقش و تقویت آن لازم است، دارد.

فرمت رزومه «ستاره باش»

یک فرمت ساده برای استفاده حداکثری از موارد سابقه اشتغال، روش STAR است:

    \t
  • با شرایط درخواستی شغل موردنظر شروع کنید (Start)
  • \t
  • وظیفه خود را شرح دهید (Task)
  • \t
  • اقدامی که برای حل مشکل انجام دادید را به هم مرتبط کنید (Associate)‌
  • \t
  • نتایجی که به دست آورده‌اید را به تفصیل شرح دهید. (Results)

بخش مهارت‌ها در CV

اکثر مرورگران رزومه یک راهنمای تور ممکن است بخواهد نکات برجسته سوابق و توانایی‌های او را در یک نگاه ببینند تا بدانند که آیا ادامه مطلب را بخوانند یا خیر. استخدام‌کنندگان هنگام بررسی سریعِ رزومه‌ها از همین طرز فکر استفاده می‌کنند. بخش مهارت‌ها راهی آسان برای فیلتر کردن رزومه‌هایی است که با نیازهای آن‌ها مطابقت ندارد. به همین دلیل است که یک راهنمای تور باید این بخش را با دقت مدیریت کند. ترکیبی از مهارت‌های سخت مانند مهارت‌های کمک‌های اولیه و مهارت‌های زبانی و مهارت‌های نرم مانند موارد ذکر شده در زیر، بهترین انتخاب‌ها هستند.

ارتباط: گوش دادن به مشتریان و همچنین درگیر کردن آنها

دانش دقیق از منطقه: یک راهنمای تور عالی فراتر از به خاطر سپردن حقایق کلیدی است و به داستان‌های سرگرم‌کننده و اطلاعات مبهم می‌پردازد.

کاریزما: جذابیت می‌تواند کمک کند که حتی طولانی‌ترین تاخیر در ترافیک مانند یک فعالیت سرگرم کننده به نظر برسد.

بداهه‌سازی: آب و هوا، ترافیک، صف‌های طولانی در مکان‌های گردشگری، مشتری که بیش از حد می‌خوابد و... همه موقعیت‌هایی هستند که نیاز به بداهه‌گویی راهنمای تور دارند.

سازمان‌دهی دقیق: جزئیات و ساختاربندی می‌تواند یک تور را به موفقیت برساند.

همدلی: این یکی از کارهای راهنمای تور است که مطمئن شود همه گردشگرانش اوقات خوبی را سپری می‌کنند.

ایجاد یکپارچگی گروهی: هدف راهنمای تور باید این باشد که تعدادی غریبه را به گروهی تبدیل کنید که در آن، همه احساس راحتی کنند.

صبر: راهنمای تور باید ببیند چند بار می‌تواند به یک سوال یکسان پاسخ دهد!

انتهای پیام/

کد خبر 1401041372112

برچسب‌ها