بهگزارش خبرنگار میراثآریا، حمیده چوبک مدیر پایگاه جهانی الموت در نشست تخصصی مدیران پایگاههای ملی و جهانی بیان کرد: «ما گمان میکردیم فراموش شدهایم و با این همایش راه ما روشن شد و به روزهای روشنتر امید داریم.»
او مدیریت پایگاهها را نهادی سنتی از گذشته عنوانکرد و ادامه داد: «نهادهای فرهنگی مهم ما از گذشته همه دارای یکمتولی برای حفاظت بودند. میراثفرهنگی نیاز به متولی دارد و در حال حاضر مدیریت میراثفرهنگی در جهان براساس ایجاد پایگاهها انجام میشود.»
چوبک با اشاره به تختجمشید بهعنوان قدیمیترین پایگاه باستانشناسی و میراثفرهنگی جهان به بیان تاریخچه پایگاههای کشور پرداخت و بر مشارکت، همدلی و تعامل در راستای بازکردنگرهها و برونرفت از مشکلات تاکید کرد.
مدیر پایگاه جهانی الموت ابراز امیدواری کرد که چراغ پایگاهها با کمک مدیران استانی روشن بماند و افزود: «پایگاهها جزو گردشگری و آینه میراثفرهنگی و نگینهای ارزشمندی هستند که برای برپا ماندن به کمک نیاز دارند.»
مدیران پایگاهها در خط مقدم جبهه میراثفرهنگی قرار دارند
عبدالمهدی همتپور مدیر پایگاه ملی شهر تاریخی میبد در دومین پنل این همایش با اشاره به اینکه در گذشته حضور پژوهشگران در محوطههای تاریخی منوط به پژوهش بود، گفت: «یکی از دستاوردهای بعد از انقلاب راهاندازی پایگاههاست و طی این مدت پایگاههای پژوهشی نیز توسعه پیدا کردند.»
او افزود: «مدیران پایگاهها در خط مقدم جبهه میراثفرهنگی هستند و پایگاهها نقش مهم و اصلی در صنعت گردشگری، فرهنگسازی و آموزش دارند.»
همتپور تصریح کرد: «نقش پایگاهها برای استفاده از دانش بومی نیز مهم است و جایگاه پایگاهها باید مشخص شود، همچنین ماهیت پایگاهها باید در هر دو بخش پژوهش و اجرا تعریف شود.»
جایگاه پایگاهها در بخش اطلاعرسانی باید مشخص شود
همچنین رضا ریاحیان مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی میمند در این پنل تخصصی گفت: «پایگاهها نقش مهمی در بحث توسعه گردشگری دارند، شرکت مادر تخصصی توسعه ایرانگردی و جهانگردی میتواند با امضای تفاهمنامه از ظرفیت پایگاهها برای توسعه صنعت گردشگری استفاده کند.»
او افزود: «در برخی از پایگاهها زیرساخت گردشگری وجود دارد اما باید زمینه را برای سرمایهگذاری بخش خصوصی فراهم کرد.»
مدیر پایگاه جهانی منظر فرهنگی میمند گفت: «در پایگاهها تولید محتوا انجام شده است، اما چالشی که با آن روبرو هستیم مشخص نبودن جایگاه پایگاهها در بخش اطلاعرسانی است.»
او ادامه داد: «مدیران پایگاهها و راهنمایان گردشگری باید در زمینه سواد رسانهای آموزش ببینند.»
انتهای پیام/