سکونتگاه زیرزمینی در بافت تاریخی ابرکوه یزد بازگشایی می‌شود

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه از بازگشایی سکونتگاه زیرزمینی زیر بافت تاریخی ابرکوه خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جواد عادل امروز پنجشنبه 3 آذر ماه ۱۴۰1 با اعلام این خبر گفت: فاز ابتدایی سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه که شامل عناصر معماری از جمله حلقه چاه‌ها، حوضچه‌های ذخیره‌سازی آب، کانال‌ها و اتاقک‌های ذخیره آذوقه، اتاق‌های نشیمن، سکوه، مجاری آب و آبشخور مانندها است و در سال ۱۴۰۰ کشف شده بود، به‌زودی برای بازدید عموم بازگشایی خواهد شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه افزود: این مجموعه منحصر به‌فرد که از طریق مسیرهای زیرزمینی تعدادی از منازل تاریخی ابرکوه را به هم متصل می‌کند در مراحل آماده‌سازی نهایی برای رونمایی قرار گرفته و در آینده نزدیک قابل بهره‌برداری خواهد بود.

عادل گفت: بر اساس عکس هوایی قدیمی ابرکوه و با توجه به بررسی‌های انجام‌شده، مشخص شد که مردم قدیم، خانه‌ها، محل سکونت و مکان‌هایی را که برایشان مهم بوده را روی تخته‌سنگ‌ها بنا می‌کردند و فاصله بین این سنگ‌ها توسط گذشتگان به باغ تبدیل‌شده و آنان برای سهولت در دسترسی‌ها، امنیت، انتقال آب وزندگی خود، مسیرهایی را پیش‌بینی کرده بودند.

او توضیح داد: همچنین با توجه به وجود اتاقک‌های سنگی کوچک در خانه‌های تاریخی ابرکوه، که در زیر بستر سنگی قرار داشته و نشان‌دهنده کارایی خاص آن‌ها درگذشته بوده، بررسی و تحقیقات در این خصوص در سال گذشته آغاز و منجر به کشف یک سکونتگاه زیرزمینی شد.

بافت تاریخی ابرکوه با مساحتی بالغ‌بر 100 هکتار، واقع در مرکز کهن این شهرستان، از بزرگ‌ترین بافت‌های باارزش استان و نمونه‌ای منحصربه‌فرد از زنده‌ترین بافت های تاریخی ایران محسوب می‌شود.

این بافت زنده و ارزشمند اول تیرماه سال ۱۳۹۵ به شماره ۳۱۵۲۶ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401090310414

برچسب‌ها