نقوش گچبری‌های مجموعه تاریخی بندیان درگز با روش فتوگرامتری مستندسازی شد

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بندیان درگز گفت: نقوش گچبری‌های مجموعه تاریخی دوره ساسانی بندیان درگز با روش فتوگرامتری و به‌صورت سه بعدی مستند سازی شد.

به گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی، محمود طغرایی امروز شنبه پنجم آذر ماه 1401 با اعلام این خبر افزود: نقوش گچبری‌های مجموعه تاریخی و گردشگری بندیان درگز، مهم‌ترین یافته باستان‌شناسی از دوره ساسانی در شمال شرق کشور است که تاکنون توسط باستان‌شناسان مورد کاوش قرار گرفته و به‌صورت سایت موزه در حاشیه غربی شهر درگز تاسیس شده است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بندیان درگز ادامه داد: یکی از منحصربه‌فردترین نقوش گچبری ساسانیان در ایران فرهنگی، در این مجموعه قرار دارد، این نقوش در برگیرنده هشت صحنه از حضور بهرام پنجم (بهرام گور) در شمال شرق ایران(خراسان بزرگ) در حدود  1600 سال قبل است.

طغرایی افزود: او که فرزند یزدگرد اول ساسانی است، برای پاسداری از کیان ایران و بیرون راندن هپتال‌ها(اقوام مهاجم شمال شرقی) به این منطقه لشکرکشی کرد و موجب شکست و اخراج آنها از کشور شد.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی بندیان درگز درباره گچبری‌های به‌جا مانده در این مجموعه اظهار کرد: طول گچبری‌ها در حدود چهل متر است و صحنه شکار گوزن توسط پادشاه سوار بر اسب، صحنه جنگ پادشاه ساسانی با اجنبی‌ها، صحنه پیروزی پادشاه ایرانی بر دشمن اجنبی، صحنه مذهبی شامل تصویری از فرشته آناهیتا، الهه فراوانی و آب‌های روان، با ظرف آبی در دست در حال ریختن به زمین و زنبق‌ها، صحنه‌های معرفی شخصیت‌های مهم دوره ساسانی، صحنه تاج‌بخشی و صحنه ضیافت را می‌توان در این بنا مشاهده کرد.

طغرایی یادآور شد: استفاده از فن‌آوری فتوگرامتری یا تهیه ابرنقشه، یکی از روش‌های نوین در مستندسازی آثار تاریخی محسوب می‌شود، سه بعدی‌سازی گچبری‌های بندیان نیز به همین روش و به منظور مستندسازی فنی آنها انجام شده است.

او گفت: این برنامه علاوه به نگهداری مشخصات دقیق گچبری‌ها در رایانه، امکان کنترل حفاظتی از نقوش و هم‌چنین دوباره‌سازی آن‌ها را در مکانی دیگر به‌وجود خواهد آورد.

بندیان درگز یکی از گزینه‌های اصلی خراسان رضوی در فهرست انتظار ثبت جهانی در یونسکو است .این محوطه تاریخی به وضوح بیانگر مقاومت ایرانیان در تجزیه ایران در دوره ساسانی و پیروزی ایرانیان بر مهاجمان و  خاتمه غارت کشور است.

هم اکنون با ایجادسایت موزه در این محوطه تاریخی، سالانه هزار نفر برای دیدن این گچبری‌ها و آشنایی با میراث‌فرهنگی زرتشتیان در شمال شرقی، به درگز سفر می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر 14010906770666

برچسب‌ها