آغاز مرمت مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی سکونت‌گاه زیرزمینی ابرکوه

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه از آغاز مرمت مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی سکونت‌گاه زیرزمینی این شهرستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان یزد، جواد عادل روز پنج‌شنبه 17 آذرماه با اعلام این خبر گفت: فاز ابتدایی مرمت مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی سکونت‌گاه زیرزمینی شهرستان ابرکوه که راه‌اندازی آن با هدف انجام پژوهش‌های باستان‌شناسی سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه است، آغاز شد.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ابرکوه افزود: در مرحله ابتدایی، مرمت پشت‌بام این مرکز که در یکی از خانه‌های تاریخی (خانه کریمی) واقع‌شده در حال انجام است.

عادل تصریح کرد: سکونت‌گاه زیرزمینی ابرکوه که شامل عناصر معماری ازجمله حلقه چاه‌ها، حوضچه‌های ذخیره‌سازی آب، کانال‌ها و اتاقک‌های ذخیره آذوقه، اتاق‌های نشیمن، سکوِ، مجاری آب و آبشخور مانندها است، در سال ۱۴۰۰ کشف‌ شده بود.

او با این توضیح که بررسی و تحقیق برای کشف بخش‌های دیگر این شهر زیرزمینی ادامه دارد، افزود: بررسی و انجام تحقیقات، توسط تیم کاوش میراث‌فرهنگی متشکل از باستان‌شناس، ایران‌شناس، تاریخ‌شناس، معمار، طراح انجام می‌شود و خانه کریمی نیز قرار است پس از مرمت به‌عنوان مرکز پژوهش‌های باستان‌شناسی سکونتگاه زیرزمینی ابرکوه مورد استفاده قرار بگیرد.

\"\"

\"\"

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010917104500

برچسب‌ها