دستگیری عاملان حفاری غیرمجاز در دامغان

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از دستگیری سه حفار غیرمجاز در شهرستان دامغان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز دوشنبه 21 آذرماه 1401 با اعلام این خبر گفت: با دستگیری سه حفار، یک فقره حفاری غیرمجاز برای کشف اشیای عتیقه در منطقه شرق دامغان ناکام ماند.

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان افزود: در راستای حراست و حفاظت از آثار و محوطه‌های ارزشمند تاریخی و فرهنگی و جلوگیری از وقوع جرایم در حوزه میراث‌فرهنگی، با اقدام به موقع نیروهای یگان حفاظت اداره میراث‌فرهنگی و همکاری عوامل انتظامی، حفاری غیرمجاز در این منطقه متوقف شد.

اکبرپور با اشاره به کشف و ضبط آلات و ادوات حفاری، گفت: پرونده این متخلفان برای رسیدگی در اختیار دستگاه قضایی قرار گرفته است.

او افزود: از این متخلفان یک دستگاه فلزیاب و جرثقیل دستی و تعدادی ادوات حفاری شامل دیلم، بیل، کلنگ، دوربین شکاری، سیم بکسل و زنجیر کشف و ضبط شد.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بیان کرد: هم‌وطنان و دوستداران میراث‌فرهنگی می‌توانند گزارش‌های خود را با حفظ امانتداری از سامانه خبری به شماره ۳۱۰۷۵ اعلام کنند تا نیروهای یگان حفاظت در کمترین زمان پس از تایید صحت و سقم گزارش با هماهنگی نیروی انتظامی به محل مراجعه کنند.

بر اساس ماده ۵۶۲ قانون مجازات اسلامی (بخش تعزیرات) هرگونه حفاری و کاوش به قصد بدست آوردن اموال تاریخی و فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و ضبط اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010921863758

برچسب‌ها