اجرای 146 طرح پژوهشی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی/ از بررسی نقش زنان در گردشگری بوم محور تا راهکارهای ورود صنایع‌دستی به سبد سوغاتی

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری از صدور 100 مجوز باستان‌شناسی و اجرای 146طرح پژوهشی طی یکسال گذشته توسط این پژوهشگاه خبر داد.

مصیب امیری در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌‌آریا با بیان اینکه بیش از نیمی از پژوهش‌های پژوهشگاه، وجه کاربردی داشته و قابل استفاده از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به عنوان مرجع اقدامات در این حوزه و بخش خصوصی است، گفت: پژوهشگاه میراث‌‌فرهنگی و گردشگری با پنج پژوهشکده و سه گروه پژوهشی مستقل به‌عنوان یکی از مهمترین نهادهای پژوهشی در کشور وظایف حاکمیتی پژوهش در حوزه‌های میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی/ هنرهای ملی (سنتی)، را بر عهده دارد و به دلیل مرجعیت همواره برای پاسخگویی به پرسش‌های بنیادین دراین حوزه درراستای انجام پژوهش‌های بنیادین گام برداشته است.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری در ادامه با اشاره به اینکه این پژوهشگاه همزمان با هفته پژوهش در قالب نشست‌های تخصصی به ارائه آخرین دستاوردهای پژوهشی این حوزه می‌پردازد، تصریح‌ کرد: در طول هفته پژوهش نشست‌های تخصصی در حوزه‌های باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، حفاظت ومرمت، ابنیه و بافت، زبان‌شناسی، گردشگری، میراث‌طبیعی و هنرهای سنتی برگزار و آخرین مطالعات میدانی پژوهشگران ارائه می‌شود.

او در ادامه با اشاره به رویکرد جدیدی که یکسال گذشته در پژوهشگاه شکل گرفته و آن فعالیت در راستای انجام پژوهش‌های مورد نظر وزارتخانه است، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی نوع فعالیت این مرکز با حوزه معاونت میراث‌فرهنگی، پژوهش‌های اولویت دار در این حوزه در دست انجام است. 

امیری از صدور 100 مجوز باستان‌شناسی، مستندسازی 983 محوطه باستانی، اجرای 146طرح پژوهشی، مستندسازی زبان و گویش یک هزار و 677  آبادی، چاپ وانتشار 32 کتاب و 248 مقاله، حمایت از33 استارت‌آپ و برگزاری پنج همایش در یکسال گذشته توسط این مرکز خبر داد.

او در تشریح این اقدامات به معرفی برخی از پروژه‌های در دست انجام پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری نظیر طرح پژوهشی تبیین گردشگری تعالی بخش، طراحی نظام استاندارد برند در صنعت گردشگری کشور، برنامه راهبردی توسعه گردشگری سلامت کشور با رویکرد توسعه محصول و بازار، طرح پژوهشی برنامه بازاریابی و تبلیغاتی اثر بخش در بازارهای هدف گردشگری جمهوری اسلامی ایران، طرح پژوهشی ارزیابی، اعتبار سنجی و رتبه‌بندی روستاهای هدف گردشگری پرداخت.

رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری افزود: در همین راستا، طرح پژوهشی نقش زنان در گردشگری بوم محور و پایدار با تأکید بر جوامع روستایی و شهری ایران، بررسی راهکارهای ورود صنایع‌دستی به سبد سوغاتی، ارائه راهکارهای اجرایی برای توسعه صادرات صنایع‌دستی ایران به بازار روسیه، طرح پژوهشی و مطالعه بازنگری در گچبری نویافته ساسانی در غرب ایران، طرح پژوهشی ارائه الگوی امنیت صنعت گردشگری در ایران با رویکرد انتظامی و... در حال انجام است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14010923330665

برچسب‌ها