ارتعاش‌سنجی محوطه تاریخی تپه حصار دامغان انجام شد

سرپرست اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان از ارتعاش سنجی خطرات ناشی از عبور ریل راه‌آهن از روی تپه حصار دامغان خبر داد.

به‌گزارش میراث آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپور روز یکشنبه 27 آذرماه 1401 با اعلام این خبر گفت: با حضور هیئت مطالعات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران در دامغان، ارتعاش سنجی و ارائه راهکارهای کاهش صدمات و خطرات ناشی از عبور ریل راه‌آهن محور تهران - مشهد بر روی تپه حصار دامغان صورت گرفت.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان با اشاره به قدمت 7هزار ساله تپه حصار دامغان، افزود: باهدف پیگیری و بررسی اقدامات مطالعاتی قرارداد میراث فرهنگی و مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ایران، گروه اندازه‌گیری میدانی مرکز تحقیقات در دامغان حضور یافتند.

اکبرپور گفت: اندازه‌گیری میدانی مقادیر صدا و میزان ارتعاشات ناشی از عبور ناوگان ریلی در محدوده تاریخی تپه حصار و بررسی راهکارهای کاهش خطرات و آسیب‌ها از اقدامات انجام‌شده توسط این گروه بود.

او افزود: عبور ریل راه‌آهن تهران مشهد از این محوطه تاریخی زخمی را بر دل تاریخ گذاشته که با عبور روزانه ده‌ها قطار از تپه حصار، این زخم عمیق‌تر شده و چشمان دوستداران میراث فرهنگی را نگران کرده است.

سرپرست اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان، تغییر مسیر راه‌آهن از محوطه تاریخی تپه حصار را یکی از مطالبات اصلی مردم دامغان برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با جابه‌جایی خطوط ریلی قطار از عرصه و حریم این اثر و کاهش تهدیدات و خطرات ناشی از آن، شاهد روزهای بهتری برای این محوطه ارزشمند باشیم.

تپه حصار دامغان در تاریخ ۲۴ شهریور ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401092786322

برچسب‌ها