بازدید استاندار گیلان و رئیس مجمع نمایندگان استان از روند اجرایی مرمت خانه تاریخی اخوان معروف به شیرازی

استاندار گیلان از روند بازسازی و تبدیل یکی از خانه‌های تاریخی به هتل بازارچه سنتی در رشت بازدید کرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان، در این بازدید که نماینده عالی دولت در گیلان، رئیس مجمع نمایندگان استان و یکی از نمایندگان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز حضور داشتند، جریان روند مرمت، بازسازی و تبدیل یکی از خانه‌های تاریخی به هتل بازارچه سنتی در محله پیرسرای رشت مورد بررسی قرار گرفت.

استاندار گیلان گفت: دولت سیزدهم برای تقویت مزیت‌های گردشگری استان و معرفی اماکن تاریخی و دیگر ظرفیت‌های حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، از بخش خصوصی حمایت می‌کند.

اسدالله عباسی افزود: در کنار ارائه تسهیلات به بخش خصوصی در حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی؛ هماهنگی میان بخشی دستگاه‌ها برای تسریع در امور با جدیت صورت می‌گیرد.

او همچنین بر لزوم معماری سنتی در بازسازی ابنیه‌ تاریخی تاکید و ابراز امیدواری کرد تا با بهره برداری از این خانه تاریخی در ایام عید نوروز سال 1402 گردشگران از این فضا نیز بهره‌‌مند شوند.

نماینده عالی دولت در گیلان ادامه داد: احیای خانه‌های تاریخی و سایر ابنیه‌ قدمت‌دار و استفاده آن‌ها در قالب‌ خدماتی-رفاهی نظیر مکان‌های اقامتی و پذیرایی به رونق گردشگری گیلان نیز کمک می‌کند.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت همکاری بانک‌ها در تامین تسهیلات برای تکمیل پروژه‌ها افزود: رفع موانع و مشکلات پروژه‌های گردشگری نیازمند همکاری دستگاه‌های مرتبط است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان نیز بیان کرد: طبق پیگیری امور مربوط به ماده ۹۸ برنامه ششم توسعه، بناهای تاریخی استان برای تبدیل به جاذبه‌های گردشگری به بخش خصوصی واگذار می‌شود.

 جهانی با اعلام این خبر گفت: تاکنون ۱۶ بنای تاریخی زیر نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان با کاربری‌های متعدد چون موزه، هتل، کافه موزه و رستوران تبدیل به جاذبه گردشگری شده است.

خانه تاریخی اخوان با حجم سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد  تومان با ارائه تسهیلات 8 میلیارد تومن مصوب از بانک گردشگری و 12 میلیارد تومان از آورده‌های بخش خصوصی منجر به اشتغال ۴۰ نفر غیرمستقیم و ۳۰ نفر مستقیم می‌شود.

این خانه تاریخی که از هشت اتاق برای اسکان، 6 غرفه بازارچه عرضه و فروش صنایع دستی و نیز رستوران در محیط محوطه داراست.

خانه شیرازی در میان 2 محله تاریخی رشت یعنی پیرسرا و سبزه میدان واقع شده و از جمله خانه های تاریخی رشت است که از معماری مناطق مرکزی ایران در آن استفاده شده است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011007709936

برچسب‌ها