رشت کاندیدای ثبت جهانی در حوزه صنایع‌دستی شد

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گیلان با اعلام اینکه شهر رشت به عنوان کاندیدای ثبت جهانی در حوزه صنایع‌دستی انتخاب شد، گفت : بر این اساس ارزیابان یونسکو اوایل اسفند ماه وارد گیلان می شوند.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان ولی جهانی‌ سه‌شنبه 13 دی ماه 1401 با اعلام این خبر گفت: با توجه به اهمیت بالای موضوع ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر صنایع‌دستی در جهان نیازمند است همه دستگاه‌ها اجرایی استان شامل استانداری، فرمانداری و شهرداری و شورای شهر پای کار باشند تا این اتفاق مهم و مبارک هر چه سریع‌تر انجام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گیلان افزود: بیش از ۲۷ هزار هنرمند صنایع‌دستی در 80 رشته مختلف هنرهای سنتی گیلان مشغول به فعالیت هستند و هفت شهر و روستای استان نیز با برندهای ملی و جهانی به عنوان شهر و روستاهای صنایع‌دستی معرفی شده‌اند.

او ادامه داد: صنعت دست بواسطه جاری شدن ذوق و هنر در تولید یادمان‌هایی از گذشته حامیان خویش را بی‌ارمغان رها نمی‌کند بلکه اصالت و قدمتی برآمده از صفای روستایی پاداشی است که در برابر این حمایت، نصیب خریداران تولیدات صنایع‌دستی می‌شود.

جهانی توضیح داد: بنا به سیاست‌ها و اولویت‌های تعیین شده از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان، پس از ثبت جهانی قاسم‌آباد رودسر با محوریت چادر شب‌بافی، برندسازی در سطح ملی با هدف رونق صنایع‌دستی در منطقه بیش از همیشه مورد اهتمام قرار گرفت و پس از معرفی «فشتکه خمام» با عنوان روستای ملی حصیربافی، شهر رشت نیز بعنوان شهر ملی رشتی دوزی و چهار روستای گیلان روستای ملی اعلام شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نقش دستگاه‌های اجرایی در ثبت جهانی شهر رشت را بسیار موثر دانست و بیان کرد: با توجه به اهمیت بالای موضوع ثبت جهانی شهر رشت به عنوان شهر صنایع دستی در جهان نیازمند است همه دستگاه‌های اجرایی استان شامل استانداری، فرمانداری‌ها، شهرداری‌ها و شورای شهرها باید پای کار باشند تا این اتفاق مهم با ورود ارزیاب‌های سازمان یونسکوکه در اوایل اسفند انجام می‌شود صورت پذیرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011014709841

برچسب‌ها