مفاخر و مشاهیر در هویت‌بخشی جامعه نقش برجسته‌ای دارند

استاندار مرکزی در مراسم گرامیداشت سالروز شهادت امیرکبیر عنوان کرد: مفاخر و مشاهیر در هویت‌بخشی به جامعه نقش برجسته‌ای دارند و بر همین اساس معرفی این عناصر ارزشمند باید بیش از پیش مورد توجه نهادهای فرهنگی قرار گیرد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان مرکزی، فرزاد مخلص‌الائمه روز سه‌شنبه 20 دی ماه 1401 در آیین گرامیداشت یکصدو هفتاد و یکمین سالروز شهادت میرزاتقی‌خان امیرکبیر، افزود: در یک جامعه اگر بخواهیم هویت را به عنوان موتور محرک آن جامعه قرار دهیم حتما باید به مولفه‌های مهم استناد کرد که یکی از آن عناصر مفاخر و مشاهیر هستند و علی‌رغم اینکه استان مرکزی به لحاظ وسعت و جمعیت، پهناور نیست اما مفاخر و مشاهیر متعددی را تقدیم این سرزمین کرده‌ است.

استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: برخی از مشاهیر استان با همه مفاخر و مشاهیر کشور و جهان برابری می‌کنند که یکی از مفاخر استان مرکزی شخصیت بزرگی همچون امیرکبیر و امام راحل هستند که جایگاه منحصر به فردی دارند.

مخلص‌الائمه بیان کرد: شهید چمران، علامه عسگری و بسیاری از مراجع تقلید یا متعلق به استان مرکزی هستند و یا در این استان بزرگ شده‌اند و همچنین در راس این مفاخر شخصیتی چون امیرکبیر و بنیانگذار جمهوری اسلامی قرار دارند که در تاریخ کشور جاودان هستند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی نیز در این آیین گفت: اسطوره‌های زمان قاجار (امیرکبیر) و سردار سلیمانی عصر حاضر در بازسازی هویت ایران، نقش برجسته ای دارند.

موسی نجفی افزود: بین تاریخ گذشته با شرایط کنونی، ارتباط وجود دارد و مسائل امروز باعث می‌شود گذری به تاریخ گذشته بزنیم که با این تفاسیر می‌توان به ارزش والای شخصیت امیرکبیر، نسبت به مردم زمان خود بیشتر پی برد و برای ما این امر مشهود و نمایان تر است.

او مهم‌ترین مشکل کنونی جامعه را هویت و بحران هویت دانست و افزود: با مقایسه امیرکبیر و سردار سلیمانی می‌توان‌ گفت که امیرکبیر اسطوره زمان اوج انحطاط و سردار سلیمانی، اسطوره در زمان اعتلای اسلام است که در زمان امیرکبیر، ناصرالدین شاه سکاندار کشور بود و این در حالی است که زمان سردار سلیمانی رهبر فرزانه مقتدرانه، نسبت به مسایل زمانه خود اشراف کامل دارند.

نجفی ادامه داد: امیرکبیر مربوط به زمانه کاپیتولاسیون و دخالت روس‌ها در امور ایران بود اما در عصر سردار سلیمانی، در کشور استقلال کامل وجود دارد و یک وجب از خاک ایران در اختیار بیگانگان قرار ندارد.

او بیان کرد: امیرکبیر را نتوانستند بدنام کنند چرا که به عنوان اسطوره برای خواسته مردم تلاش کرد، شخصیت‌های بزرگ نشان دهنده عظمت کشور هستند و وجود مردان بزرگ، نشان از بزرگی ملت است و این ملت بزرگ ایران بود که شخصیت امیرکبیر را برجسته کردند.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی اظهار کرد: اسطوره‌ها در تاریخ مصداق هویت ملی کشور هستند و اسطوره‌های هویت ساز می‌توانند مکتب بیاورند که در دوره قاجار امیرکبیر و در زمان ما سردار سلیمانی، هویت ایرانی را بازسازی کردند.

استاد دانشگاه و پژوهشگر تاریخ نیز در این آیین گفت: سال‌های زیادی زمان می‌برد تا شخصیت‌های بزرگ و هویت‌ساز در کشور دوباره متولد شوند اما برای تحقق این مهم می‌توان، باید دانش و علوم خود را به فرزندان و نسل آتی جامعه منتقل کنیم. و چهره های بزرگی در تاریخ این کشور آمدند و رفتند.

نمایش شهادت امیر کبیر و اکران صحنه‌های از  فیلم شهادت امیر کبیر، رونمایی از کتاب  نوادر الامیر و ضرب نوای زورخانه‌ای از برنامه‌های جانبی این  مراسم بود.

میرزا محمدتقی‌خان فراهانی مشهور به امیرکبیر، در زمان ناصرالدین‌شاه قاجار از ۲۸ مهر ۱۲۲۷ شمسی تا ۲۲ آبان ۱۲۳۰ صدراعظم ایران بود.

امیرکبیر سال ۱۱۸۶ در روستای هزاوه اراک متولد و ۲۰ دی ۱۲۳۰ در حمام باغ تاریخی فین کاشان کشته شد و در حرم مطهر حضرت امام حسین (ع) در کربلا به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401102172847

برچسب‌ها