طرح ویژه احیای بافت تاریخی ماکو تهیه شود

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: علاوه بر طرح جامع احیای بافت تاریخی ماکو طرح ویژه بافت تاریخی نیز تهیه شود که در این طرح با همکاری اداره‌کل راه و شهرسازی استان مناطق مختلف بافت تاریخی به صورت پلاک به پلاک مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به‌گزارش میراث آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی، مرتضی صفری 22 دی 1401 در جلسه هماهنگی ستاد خدمات سفر منطقه آزاد ماکو با اعلام این مطلب اظهار کرد: بافت تاریخی ماکو یکی از زیباترین بافت‌های تاریخی استان است که در کنار توجه به تامین رفاه و آسایش مردم باید برای احیا و مرمت این بافت نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: امروزه کشورها با تقویت زیرساخت‌های گردشگری سعی می‌کنند سرانه درآمد کشورشان را افزایش داشته و زمینه رفاه مردم را فراهم کنند.

او ادامه داد: هر سه حوزه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مکمل یکدیگر بوده و لازم و ملزوم یکدیگر هستند و برای توسعه و رونق گردشگری باید به هر سه حوزه توجه شود.

صفری گفت: آذربایجان غربی با وجود داشتن ظرفیت‌های بسیار زیاد گردشگری و تاریخی، اما بسیار ناشناخته بوده و مردم این استان نیز آشنایی چندانی از این ظرفیت‌ها ندارند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم و ساده برای شناساندن آثار تاریخی و گردشگری، نصب تابلوهای گردشگری است که موجب حساس‌سازی مخاطب به موضوعات مربوطه می‌شود.

او خاطرنشان کرد: سازمان منطقه آزاد ماکو به نسبت سایر شهرستان‌های استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه زیرساخت‌های گردشگری دارند، در سطح منطقه 21 واحد اقامتی اعم از هتل، مهمان‌پذیر و واحدهای بوم‌گردی با 800 تخت اقامتی وجود دارد که ظرفیت مناسبی محسوب می‌شود و ضریب اشغال تخت‌ها معیار مناسبی برای بررسی تعداد مسافران در منطقه آزاد ماکو است.

صفری اظهار کرد: در سطح ماکو پروژه‌های تاریخی زیادی وجود دارد که متاسفانه در معرض تخریب قرار دارد که باید با همکاری یکدیگر نسبت به احیا و مرمت آنها در اسرع وقت اقدام کرد.

آمادگی صندوق حفظ و احیا برای مرمت بناهای پردیسان ماکو

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی بیان کرد: صندوق و حفظ و احیا برای تملک بناهای پردیسان ماکو آمادگی دارد تا نسبت به مرمت و احیای آن اقدام کند، قلعه قبان نیز یکی دیگر از جاذبه‌های تاریخی مهم ماکو است که برای مرمت و احیای آن نیز اعلام آمادگی می‌کنیم.

او اظهار کرد: دو میلیارد و 850 میلیون تومان اعتبار استانی برای سه شهرستان ماکو، شوط و پلدشت با هدف توسعه و رونق گردشگری این منطقه در نظر گرفته شده است که با عنایت استاندار آذربایجان غربی نسبت به این حوزه می‌توان پروژه‌های مهمی را در استان و در منطقه آزاد ماکو اجرا کرد.

صفری اضافه کرد: در کنار ایجاد مراکز تفریحی و گردشگری در شهرستان‌ها باید برای ایجاد واحدهای اقامتی نیز اقدام کرد چرا که اگر مراکز تفریحی ایجاد شود اما مکانی برای اقامت نباشد مورد استقبال مسافران قرار نمی‌گیرد.

ضرورت راه‌اندازی گردشگری مجازی منطقه آزاد ماکو

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی گفت: فضای مجازی نقش مهمی در توسعه و رونق گردشگری و شناساندن ظرفیت‌ها دارد برای این منظور باید گردشگری مجازی منطقه آزاد ماکو در اسرع وقت راه‌اندازی شود.

او خاطرنشان کرد: امسال غرفه آذربایجان غربی در شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته تهران 350 مترمربع بوده که برای حضور سازمان منطقه آزاد ماکو در این نمایشگاه و معرفی ظرفیت‌های استان دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011022378922

برچسب‌ها