جلب مشارکت‌های مردمی برای حفاظت از بقاع تاریخی «سادات آل‌تفاخ» خوزستان

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش گفت: با پیگیری‌های اداره میراث‌فرهنگی شوش و تلاش‌های فرماندار شهرستان کرخه، وضعیت بنای تاریخی سادات آل‌تفاخ از نزدیک ارزیابی میدانی شد.

 به‌گزارش میراث‌آریا به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، علی بویری شنبه 24 دی‌ماه 1401 ضمن اشاره به حضور برخی از مسئولان شهری در این بازدید که به دعوت متولیان بقاع تاریخی سادات آل‌تفاخ انجام شده بود، تصریح کرد: مجموعه بناهای بقاع سادات آل‌تفاخ از جمله آثار تاریخی متعلق به دوره قاجار در شهرستان کرخه است که بر یک تپه تاریخی و در مرکزیت روستای حمیلا «لگیطه» واقع شده است.

سرپرست میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شوش ادامه داد: با توجه به مستندات، شاخص‌های تاریخی و بررسی ارزش‌های معماری، سرانجام این بنا در سال 1389 در فهرست آثار میراث ملی به ثبت رسید و طی سال‌های گذشته تاکنون، با نظر کارشناسان فنی، نسبت به مستندنگاری، آسیب‌شناسی و ارائه طرح مرمت و حفاظت اضطراری اقداماتی انجام شد که با توجه به ارزشمندی و جایگاه مذهبی این بنا، موضوع مرمت و حفاظت اضطراری این اثر هم‌اکنون به جد در دست پیگیری است.

او افزود: از آنجایی که مشارکت‌های مردمی در نگهداری، حفاظت و بقای ابنیه تاریخی نقش مهم و مؤثری دارد، با پیگیری و هماهنگی‌های صورت‌ گرفته با اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان، در جریان آخرین بازدید کارشناسی مقرر شد، با مشارکت و محوریت متولیان این آرامگاه تاریخی که از نوادگان سادات تفاخ ساکن در منطقه حمیلا هستند و با اهتمام فرماندار شهرستان و جلب مشارکت‌های مردمی، اقدامات حفاظتی اولیه با نظارت و کارشناسی اداره میراث‌فرهنگی انجام شود. ‌

بویری بیان کرد: طی این بازدید مقرر شد، در مرحله نخست، پاکسازی محدوده آرامگاه، خواناسازی محیط پیرامون، گردآوری مستندات، تجهیز کارگاه، تهیه مصالح و معرفی و بکارگیری نیروی انسانی متخصص با مشارکت و محوریت متولیان ساکن در روستا و اجرای مراحل حفاظت پس از ارائه طرح توسط میراث‌فرهنگی‌ صورت پذیرد.

او با اشاره به دقت‌نظر فرماندار کرخه در حوزه مسائل مربوط به میراث‌فرهنگی و حمایت‌های جدی و مؤثر او در جریان این بازدید، عنوان کرد: بدون تردید، شناسایی، حفاظت و سامان‌دهی آثار و محوطه‌های تاریخی و استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها با هدف رشد و ارتقای کیفی حوزه گردشگری و جذب گردشگر در مناطقی مانند آهودشت، در توسعه پایدار این منطقه و دیگر مناطق شهرستان تازه‌ تأسیس کرخه نقش اساسی خواهد داشت و این امیدواری وجود دارد که با پشتکار و همت مضاعف مسئولان و جامعه محلی بتوانیم در مسیر حفاظت و صیانت از ارزش‌های میراث‌فرهنگی گام‌های مؤثر برداریم.

مجموعه «بقاع سادات» در جنوب‌شرقی شهرستان شوش و در منطقه آهودشت قرار دارد و از توابع بخش مرکزی شهرستان تازه‌تأسیس کرخه محسوب می‌شود.

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

\"\"

 

انتهای پیام/

کد خبر 1401102447866

برچسب‌ها