توجه به گردشگری زمستانی؛ فرصتی برای رونق گردشگری اردبیل

استان اردبیل از پتانسیل‌های متنوعی در حوزه گردشگری زمستانی بهره می‌برد که تنها با توجه ویژه به این پتانسیل‌ها می‌توان موجب رونق گردشگری زمستانی شد.

دنیای امروز بیشتر از همیشه به سمت تخصصی‌تر شدن می‌رود، تعدد مسائل و مباحثی که انسان با آنها درگیر است باعث شده که نگاه تخصصی به موضوعات حاکم شود و انسان‌ها با وجود دانش کلی، برای شناخت بیشتر مسائل یا حتی استفاده از آنها به سراغ تخصص‌های جزئی‌تر بروند. این موضوع آنقدر ادامه پیدا کرده است که حتی در دنیای سرگرمی و تفریحات هم وارد شده و شاخه‌های تخصصی‌تری را پیش روی علاقمندان می‌گذارد.

در حوزه گردشگری و در زمان‌های گذشته با توجه شرایط و امکانات موجود، فصل‌های سرد و سخت انتخاب مناسبی برای سفر نبودند، امروزه اما با نگاه تخصصی در گردشگری، شاخه‌های متعددی در این حوزه تعریف شده و رونق پیدا کرده‌اند که یکی از آنها گردشگری زمستانی است. با بهبود شرایط جاده‌ها و حمل و نقل، ایمنی بیشتر در سفر، توسعه تاسیسات گردشگری و مراکز اقامتی و ایجاد تاسیسات تخصصی در حوزه گردشگری زمستانی، این حوزه طرفداران خود را پیدا کرده است.

در مناطقی مثل استان اردبیل که فصل سرد طولانی‌تری را تجربه می‌کنند توجه به گردشگری زمستانی می‌تواند فرصت مناسبی را برای رونق بیشتر گردشگری فراهم کند، در بررسی علل انتخاب مقصدهای گردشگری می‌توانیم به مواردی مثل بازدید از جاذبه‌های منحصر به فرد و سفر به دلیل تجربه کردن لحظاتی که در محل زندگی خود فرد میسر نیست اشاره کرد، برای مثال اهالی جنوب ایران روزهای برفی را تجربه نمی‌کنند و به خودی خود جاذبه‌ای طبیعی مثل برف و سرما می‌تواند موجب انتخاب یک منطقه به عنوان مقصد سفر باشد. اما نکته‌ای که در این میان مهم است، توجه به زیرساخت‌ها و ایجاد تاسیسات مناسب با فصل سرما در مقصدی مثل اردبیل است. برای مثال اگر خیال گردشگر از باز بودن مسیرهای منتهی به مقصد منتخب خود آسوده نباشد نمی‌تواند سفر خود را شروع کند، بنابراین بهبود وضعیت جاده‌ها، برقراری پروازها و آمادگی تاسیساتی مثل پیست‌های اسکی و آبدرمانی‌ها از اهمیت ویژه‌ای در جذب گردشگر زمستانی برخوردار هستند.

از سوی دیگر گردشگری زمستانی می‌تواند به خروج صنعت گردشگری از فصلی بودن منجر شود. استان اردبیل به عنوان مقصد اول گردشگری کشور در فصل بهار و به ویژه تابستان شناخته می‌شود اما فصلی بودن گردشگری باعث می‌شود که کسب و کارهای مرتبط با این حوزه در فصول سرد سال با مشکلاتی مواجه شوند، توجه به گردشگری زمستانی و رونق بیشتر این نوع از گردشگری می‌تواند در فصل‌های پاییز و زمستان نیز سیل گردشگران را به سوی اردبیل بکشاند و بازار کسب و کارهای این حوزه را داغ کند.

استان اردبیل از پتانسیل‌های متنوعی در حوزه گردشگری زمستانی بهره می‌برد که تنها با توجه ویژه به این پتانسیل‌ها می‌توان موجب رونق گردشگری زمستانی شد. پیست‌های اسکی استان یکی از ظرفیت‌های پرطرفدار اردبیل هستند، دو پیست اسکی در شهرستان سرعین و دامنه کوه سبلان و یک پیست اسکی در مناطق کوهستانی شهرستان خلخال امتیاز ویژه‌ای برای گردشگری زمستانی اردبیل به شمار می‌روند. پیست اسکی آلوارس در سرعین قدیمی‌ترین پیست اسکی استان است که در سال‌های گذشته نیز همواره با استقبال مواجه بوده و توجه اسکی‌بازان زیادی را از سراسر کشور جلب کرده و حتی شاهد برگزاری مسابقات مختلفی هم بوده است. آب‌های گرم معدنی استان اردبیل نیز یکی دیگر از جاذبه‌های مهم در فصل سرد سال هستند، شهرستان‌های سرعین، مشگین‌شهر، نیر، اردبیل و کوثر در استان اردبیل آب‌های گرم معدنی منحصر به فردی را دارند که می‌تواند در سرمای زمستان و حتی در استخرهای رو باز و زیر بارش برف پذیرای علاقمندان باشد.

در انتها می‌توان گفت که پتانسیل‌های بالقوه گردشگری زمستانی در استان اردبیل نیازمند نگاه ویژه‌تری بخصوص در حوزه ایجاد زیرساخت‌ها، سرمایه‌گذاری و البته تبلیغات است تا صنعت گردشگری اردبیل به صورت کامل از فصلی بودن خارج شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011025292355

برچسب‌ها