تکیه بیگلربیگی کرمانشاه مرمت می‌شود

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه از شروع عملیات مرمت تکیه بیگلربیگی شهر کرمانشاه با اعتبار 300 میلیون تومان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، داریوش فرمانی روز سه‌شنبه ۲۷ دی‌ماه با اعلام این خبر گفت: تکیه بیگلربیگی یکی از تکایای مهم شهر کرمانشاه است که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می‌کنند. 

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه افزود: این بنای ارزشمند که در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است، یکی از پایگاه‌های کهن شهر کرمانشاه در برگزاری مراسم‌های عزاداری به ویژه در ایام محرم و نیز محلی برای خدمات‌دهی به زوار عتبات عالیات بوده است. 

او با تاکید بر اهمیت این بنا برای مردم کرمانشاه گفت: تکیه بیگلر بیگی علاوه بر کاربرد مذهبی به لحاظ معماری نیز الگویی از معماری ایرانی اسلامی است. 

فرمانی افزود: همچنین قرار گرفتن موزه‌های خط و کتابت و پارینه سنگی کرمانشاه در دل این بنا اهمیت آن را به لحاظ گردشگری افزون کرده است. 

معاون میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه تصریح کرد: با توجه به اهمیت بنا و ضرورت مرمت برخی از بخش‌ها در سال‌جاری از محل اعتبارات استانی مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان اختصاص یافته که عملیات اجرایی آن در روزهای گذشته آغاز شده است. 

او افزود: دفع رطوبت، رنگ‌آمیزی، اندودکاری، تعویض تیر چوب‌های فرسوده و...  بخشی از این عملیات مرمت اضطراری است. 

تکیه بیگلربیگی در بافت قدیم شهر کرمانشاه در خیابان مدرس و محله فیض آباد قرار دارد که قدمت آن به دوران قاجار باز می‌گردد. این بنا که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است به لحاظ آینه‌کاری بسیار زیبای حسینیه آن از شهرت ویژه‌ای برخوردار است. موزه خط و کتابت و موزه پارینه‌سنگی کرمانشاه در بخش‌هایی از این بنا قرار دارند. 

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011027417457

برچسب‌ها