پرده‌های نقاشی کاخ گلستان منتشر می‌شود

نویسنده و پژوهشگر دوره قاجار از انتشار کتابی نفیس درباره پرده‌های نقاشی کاخ گلستان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل‌از از روابط‌عمومی مجموعه میراث جهانی کاخ گلستان، علیرضا قاسم‌خان بیان کرد: 14 پرده موجود در کاخ گلستان طی یک پروژه تحقیقاتی و پژوهشی بررسی شد و قرار است این پژوهش به‌همراه تصاویر پرده‌ها چاپ شود.

این پژوهشگر که پژوهش‌های بسیاری را در حوزه هنرهای تصویری‌تاریخی قاجار از جمله کتاب تکیه دولت و عکس‌های تعزیه ایران در دوره قاجار ر انجام داده است، در ادامه افزود: این نقاشی‌ها که به پرده‌های درویشی شهرت دارد، در برگیرنده حوادث مذهبی به خصوص واقعه عاشورا است.

قاسم‌خان تصریح کرد: این پرده‌ها از نظر بافت تصویری و روایت‌های بصری اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و می‌تواند مورد توجه هنرمندان و محققان قرار گیرد.

او با اشاره به معرفی یکی از این پرده‌ها که در تابستان امسال برای نخستین‌بار در نشستی تخصصی در کاخ گلستان به‌نمایش درآمده عنوان کرد: در رویکرد جدید کاخ گلستان، همه آثار و اشیای تاریخی ضمن داشتن یک شناسنامه مشخص و تخصصی بایستی در فرایند تحول هنرهای ایرانی نیز هویت خود را بازیابی کند.

این پژوهشگر تصریح کرد: این پرده‌‌های نقاشی از جنبه‌های تاریخی‌هنری و اجتماعی مورد بررسی قرار گرفت و امید است این کتاب همزمان با آغاز محرم سال 1402 به علاقه‌مندان هنر قاجار عرضه شود.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011109957948

برچسب‌ها