راهنمایان گردشگری در فرآیند ثبت جهانی همدان نقش کلیدی دارند

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان گفت: اهمیت وجود راهنمایان گردشگری و تاثیر گذاری این افراد در رونق گردشگری غیر قابل انکار است و آن ها در فرآیند ثبت جهانی همدان نقش کلیدی دارند.

به گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان، محسن معصوم علیزاده، دوشنبه 10 بهمن‌ماه در دیدار با انجمن حرفه‌ای راهنمایان گردشگری گفت: راهنمایان به عنوان یکی از عناصر پایداری فرهنگی‌اند که برای معرفی و بهتر شناساندن محیط مقصد و ویژگی‌های آن حائز اهمیت است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان افزود: راهنمایان گردشگری، ارائه کننده اطلاعات، تسهیل کننده روابط اجتماعی، میان فرهنگی، حافظ ارزش‌ها، مفسر محیط طبیعی و فرهنگی‌اند. همچنین آن‌ها نقش‌های دیگری از جمله آموزش، روابط‌عمومی، حل کننده مشکل، مشاور و معتمد برای جوامع میزبان وگردشگران دارند.

او به بهره‌مندی از حضور راهنمایان متناسب با شان آن‌ها در اماکن تاریخی و گردشگری تاکید کرد  و گفت: یک راهنمای گردشگری پیش از آنکه مفسر و روایت‌گر ویژگی‌های محیطی مقصد گردشگری باشد، یک شخص قابل اعتماد برای ایجاد انگیزه، باورمندی، امیدبخشی، کسب تجربه و ایجاد انگیزه و نگرش افراد از سفر و گردشگری هستند، پس باید برای شناساندن همدان به عنوان سرمایه به آن‌ها نگاه کرد.

معصوم علیزاده گفت: برون‌سپاری‌های علمی به صورت محدود به انجمن راهنمایان تفویض می‌شود و راهنمای گردشگری بیش از آن‌که صرفا حضور فیزیکی داشته باشد، نقش معنا بخشی ذهنی وتصویر سازی آنان به لحاظ فرهنگی بسیار با ارزش است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی همدان به راه اندازی خانه گردشگری  اشاره کرد و گفت : راهنمایان گردشگری همدان  با اطلاع‌رسانی به مردم و ارتباط با جامعه محلی در فرآیند ثبت جهانی کمک کنند.

معصوم علیزاده در پایان بر حمایت حقوقی از راهنمایان گردشگری تاکید کرد.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 1401111088983

برچسب‌ها