جذب گردشگر و اهمیت نقوش ساسانی مجموعه میراث جهانی بیشاپور

یکی از این عوامل مهم در مجموعه میراث جهانی بیشاپور، نقوش برجسته‌های منحصربه‌فرد مربوط به دوران حکومت ساسانی است که در ابعاد بزرگ و به‌صورت برجسته توسط هنرمندان چیره‌دست حکاکی شده‌اند.

ایجاد نقش و کنده‌کاری بر دل‌سنگ‌ها سابقه‌های بسیار زیاد دارد و از شواهد چنین برمی‌آید که انسان‌های نخستین غارنشین از طریق آن نظام اجتماعی خود را به نسل‌های بعدی انتقال داده‌اند. ساسانیان وارث تمدن و هنر اشکانی و هخامنشی بودند که حدود پنج قرن بر سرزمین ایران حکومت کرده و به هنرهای بسیاری پرداختند که از مهم‌ترین آن‌ها ایجاد نقوش برجسته‌ها را می‌توان نام برد.

 نقوش برجسته‌ها آثاری کنده‌کاری‌شده هستند که در بعضی از حکومت‌ها موردتوجه قرارگرفته و رواج داشته‌اند. این نقوش حاوی اطلاعات مختلفی از نظام اجتماعی سیاسی و فرهنگی می‌باشند و به‌منظور انعکاس شکوه و عظمت پادشاه، غلبه بر دشمنان، تاج‌گذاری و موارد دیگر ایجاد می‌گردیده‌اند. نقوش برجسته‌ها مشخصه فکری و دیدگاه حاکمان از اوضاع‌واحوال اجتماعی و تحولات داخلی و خارجی را نمایان می‌کنند. این هنر منحصربه‌فرد برجسته‌سازی که در دوران هخامنشیان و ساسانیان پررنگ‌تر هست، روایت تاریخ کهن کشور پهناور ایران را در بردارد. این کنده‌کاری‌ها، دربرگیرنده شمایل انسانی، حیوانی، لباس‌های اقوام مختلف، ابزار و ادوات نظامی، ظروف و غیره می‌باشند. ازجمله این نقوش، نقوش برجسته‌های مربوط به دوره ساسانیان در مجموعه میراث جهانی بیشاپور است که در ابعاد بزرگ نقش شده‌اند. در این مجموعه، دو نقش آن در سمت راست و چهار نقش در سمت چپ واقع‌شده‌اند. این نقوش، دارای پیام‌های پیروزی شکوه و عظمت شاپور اول، بهرام اول و بهرام دوم از پادشاهان ساسانی است. هر ۶ نقش برجسته مجموعه میراث جهانی بیشابور آگاهی ما را درباره تاریخ تمدن فرهنگ و هنر آن دوره افزایش می‌دهد. ظرافت هنری، حالت‌های سه‌بعدی، رعایت نسبت میان نقش‌ها، کادربندی نقوش برجسته وریزه کاری‌ها ازجمله خصوصیات این نوع هنر ساسانی است. به دلیل اهمیت و زیبایی نقوش برجسته‌های ساسانی اغلب موردتوجه سیاحت‌گران نقاشان و تاریخ‌نویسان بوده و در بسیاری از متون و کتاب‌ها توصیفات مختلفی از زبان آن‌ها ذکرشده است بازدید جهانگردان خارجی همه‌ساله به‌صورت گروهی و شخصی نشان از اهمیت این نقوش و نقش آن در جذب گردشگر دارد نقوش برجسته‌های ساسانی مجموعه میراث جهانی بیشابور روی سینه کوه و در دل صخره‌ها ایجادشده‌اند. نقش شاپور اول ساسانی در این شش نقش برجسته پررنگ‌تر ارائه‌شده است پیروزی شاهپور، پادشاه بااقتدار ساسانی برسه امپراطور بزرگ روم نشان از عظمت و شکوه آن دوره داشته و به جهت همین پیروزی‌ها که در نقوش انعکاس یافته گردشگران بسیاری از نقاط مختلف جهان به‌خصوص قاره اروپا مجموعه میراث جهانی بیشاپور را برای بازدید انتخاب می‌کنند. از شش نقش برجسته بیشاپور که در مکان معروف به تنگ چوگان قرار دارند یکی دارای کتیبه است و آن نقش بهرام اول در هنگام دریافت حلقه شهریاری از اهورامزدا است. شش نقوش برجسته به‌صورت مستطیل و افقی حجاری شدند و از دیگر ویژگی‌های آن می‌توان به وجود آب در کنار آن‌ها اشاره کرد. با توجه به اینکه منطقه جغرافیای میراث جهانی بیشاپور ماه های بهمن اسفند و فروردین بهترین موقعیت‌های گردشگری رادارند نقوش برجسته بیشاپور و تنگ چوگان می‌توانند نقش بسیار مهمی را در جذب گردشگر به این‌سوی داشته باشند در ماه‌های یادشده هوای کازرون و این منطقه جغرافیایی بهاری بوده و ازلحاظ گردشگری در موقعیتی بسیار مناسب قرار دارد هم‌جوار بودن و نزدیکی شهرستان کازرون با شهرهای شیراز، نورآباد، کوه چنار، بوشهر، برازجان، فیروزآبادوفراشبند می‌تواند نقش بسیار ارزنده‌ای ازلحاظ دسترسی جاده‌ای به این منطقه ازلحاظ حضور گردشگران داشته باشد. همچنین ثبت منظر باستان‌شناسی ساسانی فارس در آثار ثبت جهانی یونسکو می‌تواند نگاه‌های گردشگران خارجی را به این مجموعه معطوف دارد.

انتهای پیام/

کد خبر 1401112814370

برچسب‌ها