درخشش آثار میراث جهانی ایران در حوزه صنایع دستی

شروین گودرزی در کارگاه آموزشی به معرفی آثار میراث جهانی در ایران (در حوزه صنایع دستی) و معرفی دو اثر ثبت شده جهانی مرتبط با صنایع دستی پرداخت.

به گزارش میراث آریا، «معرفی روند ثبت آثار و میراث ناملموس صنایع دستی ایران در یونسکو» عنوان کارگاه آموزشی پنجمین روز جشنواره بود که یکشنبه 30 بهمن 1401 در پژوهشگاه موزه ملی ایران برگزار شد.

شروین گودرزی در این کارگاه گفت: میان صنایع‌دستی و میراث ناملموس ارتباط وجود دارد و باید به دانشی بپردازیم که دستیابی این ساختار را ایجاد كرده است.

وی افزود: تفاهم‌نامه میان یونسكو و ایران برای ایجاد مركز میراث ناملموس یكی از اقدامات ارزشمند بوده و این امكان فراهم آمده تا در مقولات خاص و تخصصی از جمله میراث ناملموس، فعالیت‌های تحقیقاتی انجام گیرد.

گودرزی بیان کرد: اکنون با پیوستن کشورهایی از جمله ایران به کنوانسیون پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس، موضوع بازسازی بخشی از هویت فراموش شده و حتی هویت‌سازی از طریق میراث فرهنگی به‌ویژه از طریق میراث فرهنگی ناملموس به یکی از چالش‌های جدی در عرصه‌  بین‌المللی شده است.

هفتمین جشنواره بین‌المللی صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر (سرو سیمین 7) از 26 بهمن تا 4 اسفند 1401 (15 تا 23 فوریه 2023) در موزه ملی ایران در حال برگزاری است.

انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011201761869

برچسب‌ها