مرمت گنبد شاه نعمت‌الله ولی ماهان منوط به تامین اعتبار لازم است

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با اشاره به فرو ریختن قسمتی دیگر از کاشی‌های گنبد شاه نعمت‌الله ولی ماهان گفت: مرمت همه گنبد منوط به همکاری اوقاف و تامین اعتبار لازم است.

به‌گزارش میراث‌آریا و به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان، مجتبی شفیعی سه‌شنبه 2 اسفندماه 1401 با بیان اینکه این بار هم کاشی‌ها به دلیل بارندگی ریخته است، اظهار کرد: وقتی بارندگی زیاد باشد، آب پشت کاشی‌هایی که از جدا شده، جمع می‌شود و وقتی یخبندان باشد کاشی‌ها می‌ریزد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان با بیان اینکه این گنبد 11 ترک دارد که حدود 9 ترک آن نیاز به مرمت دارد، ادامه داد: یک ترک گنبد قبلا آسیب دیده بود که مرمت شد و الان ترک دیگر در ضلع دیگر گنبد دچار مشکل شده است. ما تا آنجا که توانستیم کاشی‌های گنبد را تثبیت کردیم ولی چون کاشی‌ها جدا شده‌اند همچنان این احتمال وجود دارد که در بارندگی‌ها و یخبندان‌ها، بخش‌های دیگری از آن فرو بریزد.

او ادامه داد: همه گنبد باید مرمت شود و مرمت هر ترک حدود 200 میلیون تومان هزینه دارد و اعتبارات ما اجازه نمی‌دهد که بخواهیم یک‌باره این هزینه را برای گنبد انجام دهیم.

شفیعی با اشاره به عدم همکاری اداره اوقاف برای مرمت کاشی‌هایی که قبلا فرو ریخته بود، گفت: اداره اوقاف برای این بخش از کاشی‌ها که در حال حاضر ریخته قول همکاری داده‌ است البته هنوز تامین اعتبار نکرده‌اند و در حال مذاکره هستیم.

او افزود: خود ما هم در اعتبارات امسال، بخشی از هزینه‌های مرمت گنبد را پیش‌بینی کرده‌ایم و منتظریم ابلاغ شود که پس از آن کارگاه مرمت گنبد را فعال خواهیم کرد.

معاون میراث‌فرهنگی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمان خاطرنشان کرد: مرمت همه گنبد نیاز به اعتبار کافی دارد که امیدواریم بتوانیم با همکاری اداره اوقاف و تامین اعتبار از سوی این دستگاه و میراث‌فرهنگی این عملیات انجام گیرد.

انتهای پیام/

 

 

انتهای پیام/

کد خبر 14011202459725

برچسب‌ها