اولین جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان گلستان برگزار شد

اولین جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان گلستان به ریاست استاندار گلستان و با حضور مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان، دبیر شورای مدیران و مسئول پیگیری‌های ویژه معاونت میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، مدیران کل و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی و با حضور ویدئوکنفرانسی فرمانداران 14 شهرستان استان برگزار شد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی گلستان، این جلسه شامگاه سه‌شنبه 9 اسفندماه 1401 به ریاست علی‌محمد زنگانه استاندار گلستان و با حضور محمدجواد ساوری مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان، ایمان دهاقین دبیر شورای مدیران و مسئول پیگیری‌های ویژه معاونت میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، حجت‌الاسلام روح‌الله سلیمانی‌فرد مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، محمد رعیت مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، سیدرضا نظری مدیرکل آموزش‌وپرورش استان و جمعی از نمایندگان دستگاه‌های اجرایی استان و با حضور ویدئوکنفرانسی فرمانداران 14 شهرستان استان در استانداری گلستان برگزار شد.

تلاش ما جلب حمایت مادی و معنوی مردم در حوزه میراث‌فرهنگی است

استاندار گلستان در این جلسه گفت: استان گلستان ظرفیت‌های بسیار خاصی در حوزه میراث‌فرهنگی و آثار تاریخی در حوزه‌های مختلف دارد.

علی‌محمد زنگانه خاطرنشان کرد: در انجمن‌های میراث‌فرهنگی باید تلاش کنیم اقدامات به‌صورت شبکه‌ای اجرایی شود و از تک‌محوری در این بخش خودداری کنیم.

او تأکید کرد: در انجمن‌های میراث‌فرهنگی تلاش ما جلب حمایت مادی و معنوی مردم و تشریک‌مساعی آنان در حوزه میراث‌فرهنگی است.

استاندار گلستان تصریح کرد: همه ما باید تلاش کنیم اهدافی که در این انجمن ترسیم‌شده است محقق شود.

او با اشاره به این‌که جلسات انجمن‌های میراث‌فرهنگی باید با حساسیت مورد توجه قرار گیرد و اصول اساسنامه با دقت پیگیری شود، بیان کرد: نمایندگان تام‌الاختیار دستگاه‌ها به‌منظور شرکت در جلسات انجمن مشخص شود که همواره به‌صورت منظم حاضر باشند.

زنگانه تصریح کرد: آثار تاریخی بسیار ارزشمندی در سطح استان داریم که حفظ، احیا و مرمت آن‌ها اولویت ماست.

او خاطرنشان کرد: برای پیشبرد اهداف حفاظتی و حراستی از میراث‌فرهنگی و همچنین آگاهی بخشی به جوامع محلی باید از ظرفیت ثمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد استفاده کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان نیز در ابتدای این جلسه گفت: بخشی نگری در حوزه میراث‌فرهنگی موجب فرسایش شده است که باید به این نکته توجه جدی کنیم.

محمدجواد ساوری بیان کرد: یکی از اقدامات مهم در حوزه میراث‌فرهنگی در این دولت توجه به تشکیل انجمن میراث‌فرهنگی است.

او یادآور شد: استان گلستان با برخورداری از 1500 اثر تاریخی، فرهنگی، گردشگری و... شناسایی‌شده در سطح استان که از این تعداد یک هزار اثر تاریخی و فرهنگی ارزشمند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است در کشور بی‌بدیل است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گلستان با تأکید بر این‌که به یک فرهنگ تعامل بین بخشی و بین دستگاهی هنوز در استان نرسیدیم، گفت: انجمن میراث‌فرهنگی که به ریاست استاندار محترم تشکیل‌شده مهم‌ترین هدف آن هم‌افزایی و مشارکت بین دستگاهی است.

بهره‌مندی از ظرفیت انجمن‌ها در حوزه آموزش میراث‌فرهنگی

دبیر شورای مدیران و مسئول پیگیری‌های ویژه معاونت میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نیز در این جلسه گفت: یکی از اهداف تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی هم‌افزایی بین دستگاهی و همچنین هم‌افزایی دستگاه‌های متولی در حوزه میراث‌فرهنگی است.

ایمان دهاقین تصریح کرد: در حوزه تبلیغات و معرفی ظرفیت‌های گردشگری در مجامع بین‌المللی آن‌چنان‌که باید و شاد نتوانستیم خوب عمل کنیم.

او در ادامه با اشاره به آثار شاخص تاریخی استان و لزوم حراست از آن گفت: بافت تاریخی و ارزشمند شهر تاریخی استرآباد(گرگان) در سطح ملی و بین‌المللی بی‌نظیر است.

مسئول پیگیری‌های ویژه معاونت میراث‌فرهنگی، وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تأکید کرد: تأثیر آموزش و آگاهی بخشی برای حفاظت از میراث‌فرهنگی بر هیچ‌کس پوشیده نیست ازاین‌رو باید از ظرفیت ثمن‌ها و تشکل‌های مردم‌نهاد در حوزه آموزش بهره ببریم.

در ادامه جلسه انجمن‌های میراث‌فرهنگی استان گلستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گلستان گفت: باید در حوزه کنش گری میراث‌فرهنگی و آموزش حفظ و پاسداری از این میراث گران‌بها را برای مردم تبیین کنیم.

محمد رعیت خاطرنشان کرد: ما به داشته‌های گذشتگانمان بی‌توجه شدیم باید روی این امر مهم و آشنایی بیشتر مدیران مخصوصاً مدیران فرهنگی کار کنیم.

او بیان کرد: نیاز بود چنینی انجمن‌هایی در حوزه میراث‌فرهنگی شکل بگیرد و حتماً اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی از تشکیل این انجمن‌ها حمایت می‌کند.

در ادامه این جلسه همچنین مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان نیز گفت: میراث‌فرهنگی هویت ماست؛ قابل‌قبول نیست به هویت و گذشته‌مان بی‌تفاوت باشیم.

حجت‌الاسلام روح‌الله سلیمانی‌فرد یادآور شد: در سطح استان 2900 مسجد، 123 امامزاده و 3700 مکان مذهبی داریم که بخشی از هویت و مواریث تاریخی ما هستند.

او بیان کرد: فرهنگ‌سازی موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه کنیم و تشکیل انجمن‌های میراث‌فرهنگی می‌تواند در حوزه فرهنگ‌سازی یاریگر باشد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان گلستان عنوان کرد: یکی از داشته‌ها و هویت ملی ما مسجد جامع شهر گرگان است که اثر تاریخی و ارزشمند است.

مدیرکل آموزش‌وپرورش استان گلستان نیز در این جلسه بیان کرد: میراث‌فرهنگی می‌تواند در کسب هویت ملی دانش آموزان نقش اساسی داشته باشد.

سیدرضا نظری خاطرنشان کرد: آموزش‌وپرورش محل فرهنگ‌سازی است؛ باید برای حوزه میراث‌فرهنگی باید آموزش‌ها را از پایه‌های ابتدایی آغاز کنیم.

او تأکید کرد: تلاش می‌کنیم مدارس جدید را با نگاه معماری اسلامی ایجاد کرده و برای مرمت مدارس موجود از این نوع معماری بهره ببریم.

انتهای پیام/

 

\"\"\"\"

 

\"\"

 

\"\"

انتهای پیام/

کد خبر 14011210118173

برچسب‌ها