برپایی ۱۰ برنامه نوروزگاه در استان زنجان

معاون میراث فرهنگی استان زنجان از ایجاد ۱۰ نوروزگاه در ابنیه تاریخی و تاسیسات گردشگری این استان خبر داد.

به‌گزارش میراث‌آریا به‌نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زنجان، محمدرضا محمدپور، روز ۱۳ اسفند ۱۴۰۱ با اعلام این خبر اظهار داشت: دادو ستد فرهنگی و معرفی آیین‌های سنتی و هنری استان و به ویژه پاسداری از میراث ناملموس مهم‌ترین رسالت نوروزگاه‌ها در ایام پیک سفر است.  

معاون میراث‌فرهنگی استان زنجان افزود: برنامه‌های متنوع فرهنگی و اجتماعی از زمان تحویل سال آغاز خواهد شد و تا پایان تعطیلات نوروزی ادامه خواهد داشت و با اجرای برنامه‌های آیینی و رسوم محلی، موسیقی سنتی، غذاهای بومی، پخت نان محلی، شیرینی‌های سنتی و نوشیدنی‌ها و دم نوش‌ها و برپایی سفره‌های هفت سین از گردشگران پذیرایی می‌شود.  

محمدپور بیان کرد: این نوروزگاه‌ها در مجتمع‌های بین راهی از جمله لاله هیدج، پایگاه میراث جهانی گنبد سلطانیه، غارکتله خور و بقعه قیدار نبی خدابنده، حمام یان یان خرمدره، موزه ذوالفقاری و رختشویخانه زنجان، سبزه میدان و کارخانه کبریت و غیره در راستای معرفی آیین‌ها، آداب و رسوم بومی برگزار می‌شود تا گردشگران با بهره مندی از نتایج سفر با فرهنگ، سنت‌ها، غذاها و لباس‌های محلی هر شهر آشنا شوند.  

او با اشاره به برنامه‌های پاسداری از میراث ناملموس در طرح نوروزگاه گفت: در کنار اجرای برنامه‌های مختلف، غرفه‌های صنایع دستی نیز برپا خواهد شد تا هنرمندان به معرفی آثار هنری و بومی استان زنجان بپردازند.

 انتهای پیام/

انتهای پیام/

کد خبر 14011213931750

برچسب‌ها